بررسی جایگاه آموزش مهارت های اساسی معلمی در فرآیند تربیت و بهسازی معلمان
کد مقاله : 1361-HMT-FULL (R1)
نویسندگان
حمیدرضا قربانی *1، سیداحمد واردی2
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی / دانشگاه علامه طباطبایی
2علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران
چکیده مقاله
از دیرباز نظام های آموزشی گوناگون بر حسب اهداف کلان خود ، نظرات متفاوتی در خصوص نقش معلم در فرآیند یاددهی و یادگیری داشته اند . لذا با توجه به نقشی که این نظام ها برای معلم در فرآیند مذکور متصور بوده اند ، مهارت های مختلفی را نیز برای وی در جهت نیل به اهداف و ایفاکردن دقیق نقش معلمی در نظرگرفته اند . با بررسی عمیق و موشکافانه نظام های مختلف آموزشی و تطبیق آن با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، می توان در حالت کلی دو مهارت عمده را برای معلمان مدنظر داشت که این مهارت ها شامل مهارت تخصصی و مهارت حرفه ای می باشند. منظور از مهارت تخصصی دانش موردنظر در رشته ی علمی بخصوص بوده و همچنین منظور از مهارت های حرفه ای تمامی ویژگی های شغلی است که یک معلم بایستی از نظر نظام آموزشی دارا باشد تا اینکه بتواند نقش معلمی خود را به درستی و با کمک دانش تخصصی خویش ایفا نماید . در این پژوهش که روش آن کیفی است ، سعی شده است با استفاده از بررسی اسناد بالادستی و مصاحبه با متخصصان امر ، جنبه های مختلف این دو مهارت در نظام آموزشی فعلی ایران مورد بررسی قرار گرفته و معیارهایی که یک معلم بایستی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته باشد ، مورد واکاوی قرار گیرد.
کلیدواژه ها
مهارت های معلمی - مهارت حرفه ای - مهارت تخصصی - سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر