بررسی تطبیقی نظام تربیت معلم ؛ سنگاپور، استرالیا و ایران |
کد مقاله : 1359-HMT (R3) |
نویسندگان |
لیلا خزائی *1، محمد جوادی پور2، امیر حسین دارائی3 1دانشگاه تهران 2گروه روش ها وبرنامه های درسی و آموزشی دانشگاه تهران 3آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف توصیف و آشنایی با نظام های تربیت معلم سه کشور سنگاپور، استرالیا و ایران را با شیوه بررسی تطبیقی مورد مطالعه قرار می دهد. هر کدام از مورد ها از ابعاد سیاست ها و کاربردهای آن ها در زمینه آموزش معلمان، مؤسسات و مراکز آموزش معلمان، شرایط پذیرش دانشجویان در مؤسسات تربیت معلم، دوره های تحصیلی، برنامه های کاربردی تدریس عملی، شرایط احراز شغل و وضعیت تدریس حرفه ای مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت. داده های پژوهش از طریق مرور ادبیات جمع آوری خواهد شد. برای جمع آوری داده ها، از منابع چاپی علمی نظیر پایان نامه، کتاب، مجلات و مقاله های مرتبط در مورد نظام های تربیت معلم در سنگاپور،سترالیا و ایرن استفاده شده است. اهمیت مطالعه تطبیقی آموزش معلمان از آن جهت است که ترسیم برنامه درسی و خط مشی های نظام های مختلف را برای اهداف مختلف فراهم می کند و باعث می شود درک نظام های بین المللی، منطقه ای و محلی گسترش یابد و با تجزیه و تحلیل تفاوت ها و شباهت ها، نقاط قوت و ضعف آن ها را شناخت ؛ به عبارت دیگر با انتقال تجربیات و دستاورد های آن ها و ارائه دیدگاه های جهانی در قالب دانش صحیح از نمونه های خارجی و موفق نظام های تربیت معلم می توان به نورآوری، تغییر و اصلاح در تصمیم گیری ها، سیاست ها و برنامه های تربیت معلم کشور پرداخت. |
کلیدواژه ها |
معلم، توسعه حرفه ای، برنامه درسی، تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |