مطالعه برخی عوامل مؤثر در گرایش معلمان شهر قم به سبک زندگی اسلامی
کد مقاله : 1356-HMT-FULL
نویسندگان
حمید جعفریان یسار *1، سیدمجتبی فروغی2، سیدمحسن شیخ‌الاسلامی3
1علوم تربیتی پردیس آیت اله طالقانی دانشگاه فرهنگیان تهران (قم) ایران
2معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان قم
3کارشناس مسوول آموزش دانشگاه فرهنگیان قم
چکیده مقاله
مقدمه: هر سبک زندگی در دنیای امروزی، تابعی از عوامل بسیاری بوده و شاکله‌ای است از حیات اجتماعی، باورها، فناوری‌های روز و ارزش‌ها. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی ـ زمینه‌یابی در جامعه آماری معلمان شهر قم و با نمونه آماری 288 نفر به صورت تصادفی ساده، انجام شده است. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسش‌نامه محقق‌ساخته دارای 24 سؤال که چهار عامل، سبک زندگی اسلامی از نظر معلمان مورد سنجش قرار داده است. عوامل سبک زندگی اسلامی عبارتند از 1)نقش الگویی معلمان، 2)وضع ظاهری معلمان، 3)تکنولوژیک بودن معلمان و 4)سخنرانی دینی معلمان. پایایی ابزار با روش آلفای کرونباخ و با عدد 863/0 مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌ها: به ترتیب، مؤلفه‌های 1)نقش الگویی معلمان، 2)سخنرانی دینی معلمان، 3)تکنولوژیک بودن معلمان و 4)وضع ظاهری معلمان، با میانگین بالاتری، رتبه‌بندی می‌شوند. متغیر (وضع ظاهری معلمان) با بتای 298/0 دارای بیشترین اثر متغیر (نقش الگویی معلمان) با بتای 256/0 دومین عامل، متغیر (تکنولوژیک بودن معلمان) با بتای 253/0 سومین عامل و متغیر (سخنرانی دینی معلمان) با بتای 240/0 چهارمین عامل در تعیین مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی است. متغیر (وضعیت تأهل معلمان) با بتای 224/0 دارای بیشترین اثر، متغیر (وضعیت اقتصادی معلمان) با بتای 059/0 دومین عامل و متغیر (وضعیت شغلی معلمان) با بتای 016/0 سومین عامل در تعیین مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی است. نتیجه‌گیری: ارکان اصلی شکل‌دهی به هویت اجتماعی یک جامعه را باورها (جهان‌بینی)، ارزش‌ها (ایدئولوژی) و سبک زندگی (نظام ترجیحات رفتاری) آنها تشکیل می‌دهد. بنابراین، سبک زندگی اسلامی برآیندی از عوامل مختلف در عرصه زندگی اجتماعی است.
کلیدواژه ها
سبک زندگی اسلامی، نقش الگویی، وضع ظاهری، معلمان تکنولویژیک، سخنرانی دینی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر