تأثیر فضای مجازی و معلمان تکنولوژیک بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر قم
کد مقاله : 1355-HMT-FULL
نویسندگان
حمید جعفریان یسار *1، مهدی احمدی2، حمیدرضا نوروزی3
1گروه علوم تربیتی پردیس آیت اله طالقانی دانشگاه فرهنگیان تهران (قم) ایران
2کارشناس مسوول منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان قم
3کارشناس مسوول آموزش و پژوش دانشگاه فرهنگیان قم
چکیده مقاله
مقدمه: بدون شک قرن 21، قرن فناوری‌های نوین در ارتباطات و تبادل اطلاعات است. به ندرت بتوان شخص یا سازمانی را یافت که از تکنولوژی فضای مجازی بی‌بهره باشد. این مطالعه تلاش کرده تا روشن نماید که معلمان دوره متوسطه شهر قم تا چه حد از فضای مجازی در تدریس خود بهره می‌گیرند. مواد و روش‌ها: تأکید این مطالعه بر تربیت اسلامی، هر گونه آموزش با رویکرد اسلامی اما با بهره‌گیری از فضای مجازی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دوره متوسطه شهر قم و نمونه آماری بر اساس محدودیت‌های موجود، 180 نفر از معلمان به صورت تصادفی در جلسات عمومی و مراکز تحقیقاتی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای است با 16 سؤال، که میزان آشنایی با فضای مجازی در مدارس و میزان کاربرد آن را مورد ارزیابی قرار می‌داد.یافته‌ها: بیشتر معلماناین مطالعه در رشته علوم اجتماعی، رایانه، فیزیک، ادبیات، ریاضی و هنر تدریس می‌نمایند. معلمان برای تدریس و مسائل مربوط به آن، حدود 2/7 درصد از فضای کلاس مجازی که در مدارس موجود است استفاده می‌کنند.بیشترین آشنایی معلمان در بخش فاوا، در مؤلفه‌های ورد و پاورپوینت است. کمترین آشنایی معلمان هم با مؤلفه فضای مجازی است. نتیجه‌گیری: معلمان بر اساس میانگین به دست آمده، با مفهوم کلی فاوا و همچنین مفهوم کلی فضای مجازی، آشنایی نسبتاٌ کمی دارند. در واقع آشنایی معلمان زیر 50 درصد است. ملعمان از فاوا در تربیت اسلامی بهره می‌گیرند اما فضای مجازی آماده و مناسب برای تربیت اسلامی وجود ندارد.
کلیدواژه ها
فضای مجازی، تربیت اسلامی، معلمان دوره متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر