اثربخشی تدریس ریاضی با رویکرد طرح مسئله عملکردی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان پسر
کد مقاله : 1352-HMT-FULL
نویسندگان
ناصر کهندلان *
آموزگار مقطع ابتدایی دانشجو کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی
چکیده مقاله
مقدمه و هدف: فرایند تدریس، باید خلاقیت و شهامت دانش آموزان را برای ورود به عرصه های ناشناخته تقویت کند. بهبود کیفیت کلاس ها، در گرو ایجاد فرصت های یادگیری برای دانش آموزان است تا خودشان بتوانند دانش ریاضی را کشف کنند. با توجه به این نگرش هدف اصلی این پژوهش اثربخشی تدریس ریاضی با رویکرد طرح مسئله عملکردی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان پسر می باشد.
روش: با توجه به نوع تحقیق، به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده، دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. در انتخاب گروه آزمایش و کنترل براساس همتاسازی، یکسان ساختن شرایط از لحاظ سنی و جنس مورد توجه قرار گرفت. به این منظور 50 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان باخرز جهت شرکت در تحقیق انتخاب شدند. گروه آزمایش علاوه بر آموزش های مرسوم طرح که توسط دبیر مربوطه اجرا می شد، به مدت 5 جلسه تحت آموزش مبتنی بر حل مسئله عملکردی توسط نگارنده قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت بین میانگین پیشرفت تحصیلی در دو گروه کنترل و آزمایش معنادار بود.
نتیجه گیری:یافته های این تحقیق در مجموع،برتری تدریس مبتنی بر حل مسئله نسبت به روش های سنتی را نشان می دهد. با به کارگیری این روش تدریس، دانش آموزان به طور دقیق در جریان ارکان مباحث علمی یعنی نظریات،مفاهیم و اصول و قوانین قرار می گیرند و مانند دانشمندان و پژوهشگران که مباحث علم را تدوین کرده اند، گام به گام در مسیر شکل گیری این مباحث قرار می گیرند.
کلیدواژه ها
رویکرد طرح مسئله، عملکردی ، پیشرفت ریاضی
وضعیت: مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است