نقش" برنامه درسی آموزش دهنده" در آموزش فیزیک: کاربست آن توسط معلمان |
کد مقاله : 1351-HMT-FULL |
نویسندگان |
مهسا جلیلی *1، حسین نیک فرجام2 1مدرس فرهنگیان پردیس شهید بهشتی 2مرکز آموزش نیروی انسانی جهاد کشاورزی |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش شناسایی شاخصها و مولفههای برنامه درسی آموزش دهنده فیزیک و بررسی قابلیت کاربست آنها توسط معلمان است. روش این پژوهش آمیخته اکتشافی با مدل تدوین ابزار است. در مرحله کیفی با مطالعه کتابخانهای از سه منبع 1-ساختار سه بعدی آموزش فیزیک2- اهداف تربیت و یادگیری علوم تجربی(فیزیک) در سند برنامه درسی و راهنمای معلم فیزیک 3-رویکردهای مناسب برنامه درسی در آموزش فیزیک برای شناسایی شاخصها و مولفههای برنامه درسی آموزشدهنده استفاده شد. و در مرحله کمی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته قابلیت کاربست 5 شاخص و36 مولفه برنامه درسی آموزشدهنده بررسی شد. روایی پرسشنامه مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آن با فرمول آلفای کرنباخ 90 درصد تعیین شد. جامعه و نمونه مرحله کیفی منابع روز دنیا و اسناد معتبر هستند و جامعه آماری مرحله کمی 200 نفر از سرگروههای کشوری درس فیزیک و نمونه با فرمول کوکران 130 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و از آزمون نسبت دو جملهای برای بررسی قابلیت کاربست شاخصها و مولفهها و از آزمون فریدمن برای رتبه بندی شاخصها استفاده شد. در نتیجه تمام پنج شاخص و 27مولفه از 36 مولفه برنامه درسی آموزش دهنده شناسایی شده قابلیت کاربست در کلاس درس را دارند و شاخصهای مفهومسازی و گسترش مهارتهای فرایندی در اولویت اول و دوم کاربست هستند. بطور کلی برنامه درسی آموزش دهنده با ترکیبی از ویژگیهای تعاملی و مواد مورد نیاز در آموزش راه را برای یادگیری معلم و همچنین یادگیری دانش آموزان فراهم میکند. |
کلیدواژه ها |
آموزش فیزیک، برنامه درسی آموزش دهنده، معلم، کاربست برنامه درسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |