ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دختر رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان تهران
کد مقاله : 1347-HMT-FULL
نویسندگان
حسن مظاهری *1، فائزه محمد اسماعیلی2، فهیمه انصاری زاده3
1مشاور رئیس
2دهکده المپیک - دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
3دانشگاه ازاد قم
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش حاضر ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دختر رشته علوم تربیتی ( گرایش آموزش و پرورش ابتدایی ) دانشگاه فرهنگیان استان تهران می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف، در زمره پژوهش‌های کاربردی است و می‌تواند برای بهبود تصمیمات لازم جهت توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان، مورد استفاده قرار گیرد. روش تحقیق و شیوه بررسی بر اساس طرح تحقیق توصیفی، به روش پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل فارغ‌التحصیلان دختر رشته علوم تربیتی، گرایش آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در استان تهران به تعداد 1193 نفر بوده است که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد به تفکیک از سه مرکز نمونه موردنظر بر اساس جدول مورگان به تعداد 237 نفر انتخاب انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه‌ی محقق ساخته که دارای 40 سوال و در طیف لیکرت با گزینه‌های (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) و در پنج مولفه‌ی صلاحیت های حرفه‌ای شامل (دانشی ، نگرشی و ارزشی، مهارتی، توانمندی‌های کاری و ویژگی‌های شخصیتی) طراحی و تدوین شده، جمع آوری گردید. یافته‌ها نشان می‌دهد به زعم فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان تهران، دانشگاه به ترتیب در بُعد نگرشی، مولفه فردی ذهنی بعد شخصیتی، بعد دانشی، بعد توانمندی کاری/حرفه‌ای، بعد مهارتی و مولفه فردی شخصیتی بعد شخصیتی بالاترین صلاحیت را کسب نموده‌اند. پیشنهاد می‌گردد در بازنگری برنامه‌های درسی و آموزش مدرسان این نتایج مدنظر باشد
کلیدواژه ها
صلاحیت‌های حرفه‌ای ؛ صلاحیت دانشی ؛ صلاحیت نگرشی ؛ صلاحیت مهارتی ؛ صلاحیت توانمندی ؛ صلاحیت ویژگی‌های شخصیتی ؛ فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان ؛ معلمان دوره ابتدایی .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر