موانع و چالش های موجود در آموزش و بهسازی معلمان |
کد مقاله : 1342-HMT-FULL |
نویسندگان |
مسعود کرشی *1، میترا خاکپور2 1سرگروه آموزشی فیزیک شهرستان آمل - رئیس انجمن فیزیک استان مازندران 2استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران - امل - سرگروه زیست شناسی آموزش وپرورش آمل |
چکیده مقاله |
آموزش دانشجو – معلمان در دانشگاه فرهنگیان و سپس بهسازی علمی و مهارتی آنان بعد از تحصیل و در شغل مقدس معلمی، فرایندی پیوسته است. از همان ابتدا، دانشجو چند رشته ای و دارای سبک هویتی و تربیتی خاصی تربیت می شود. در واقع دانشگاه فرهنگیان سرآغاز آموزش علمی و شغلی او می گردد. از این رو، کلیه عوامل مهم دخیل در آموزش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان از جمله، سیاستگذاری ها و اهداف کلان، امور اجرائی و مدیریتی، امور آموزشی و امور رفاهی به نسبت های متفاوتی در آموزش دخیل هستند. از بین این چهار عامل, مشکلات امور آموزشی در رتبه نخست و سپس امور رفاهی و امور مدیریتی و اجرائی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. در مبحث یا مولفه آموزش، همه مولفه های برنامه درسی، کارورزی و مدرسان و شیوه های تدریس از نظر دانشجو معلمان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و جزء مشکلات آموزشی دانشگاه فرهنگیان محسوب می شود. نتایج حاصل از پرسشنامه دوم(پرسشنامه معلمان) نشان داد در مورد بهسازی معلمان در حین خدمت، نتایج نشان داد که معلما، از بهسازی در حین خدمت به شیوه مجازی و از راه دور رضایت داشتند، ولی در برگزاری کلاس های ضمن خدمت، انجام اقدام پژوهی و جشنواره های درس پژوهی رضایت چندانی نداشتند. در واقع این سه عامل جزء مشکلات بهسازی معلمان جهت اثربخشی و کیفیت بهتر تدریس و آموزش است. |
کلیدواژه ها |
آموزش – بهسازی – دانشجو معلم – تربیت معلم - دانشگاه فرهنگیان. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |