فرا تحلیلی بر پژوهش های برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران |
کد مقاله : 1337-HMT-FULL |
نویسندگان |
محمود میرزاده کوهشاهی *1، زهرا شاهمرادی1، سید احد مرتضوی2 1دانشگاه تهران 2دانشگاه علامه |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف فراتحلیلی بر پژوهش های برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراتحلیل بوده است ، جامعه آماری پژوهش شامل 800 کار پژوهشی با عنوان برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت با سرچ کردن دقیق تر کلید واژه های 713 کار پژوهشی رد شدند زیرا با عنوان پژوهش حاضر مرتبط نیودند 87کار پژوهشی باقی مانند مورد بررسی قرار گرفتند که پس از بررسی دقیق تر 64کار پژوهشی دیگر رد شدند و در نهایت 23 کار مرتبط برای تحلیل انتخاب شدند نتایج پژوهش نشان می دهد در نمونه های مورد بررسی 73 درصد مقالات در قالب علمی – پژوهشی و 27 در صد مقالات در در قالب مقالات همایشی می باشند همچنین 52درصد مقالات که با مضمون برنامه درسی ملی ،توسط هیئت علمی دانشگاها و 48 درصد هم توسط دانشجویان دانشگاها نوشته شده است تمامی پژوهش ها در سطح ملی بوده است،در بررسی از نمونه انجام شده 100در صد به روش کیفی انجام شده اند در نمونه های که مورد بررسی قرار گرفت 23 مولفه در این پژوهش ها در ارتباط با برنامه درسی ملی مورد تحلیل و بحث قرار گرفته است که این مولفه ها شامل ، نقد و ارزیابی سند،نقد برنامه درسی ،امکان سنجی ،تغییر برنامه درسی ،عوامل بازدارنده سند،یادگیری زبان خارجی ،فرهنگ عمومی ،آموزش چند فرهنگی ،اقتصاد مقاومتی ،هویت ملی ،تاثیر فضای مدارس،تحلیل محتوای کتاب ،اقتصاد مقاومتی ،تربیت بدنی ،تفکر انتقادی می باشند |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی ،اسناد بالا دستی ، برنامه درسی ملی ،فراتحلیل |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |