تبیین دیدگاه معلمان پیرامون بروز پدیده افت یادگیری درس ریاضی |
کد مقاله : 1324-HMT-FULL |
نویسندگان |
اکرم دانشور *1، کیوان صالحی2 1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 2استادیار دانشگاه تهران،عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
درس ریاضی به عنوان مادر تمام دروس نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دارد. از دغدغه های حال حاضر خانواده ها و اولیاء مدارس افت یادگیری درس ریاضی است. پژوهش حاضر با رویکرد تفسیرگرایانه به تبیین دیدگاه معلمان پیرامون بروز پدیده افت یادگیری درس ریاضی پرداخته است تا بتواند به شناخت کافی و مستدل از عوامل بروز پدیده افت یادگیری درس ریاضی کمک کند، بنابراین این پژوهش می کوشد تا به این سوال ها پاسخ دهد که چه عواملی در بروز پدیده افت یادگیری در درس ریاضی نقش داشته و چه آسیب هایی برای دانش آموزان و معلمان به همراه دارد؟ به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه ساختارمند و با نمونه گیری ملاکی به روش گلوله برفی که با20 نفر از معلمان و دبیران با تجربه پایه های 4 تا 9 با بیش از 10 سال سابقه کار از هر دو مقطع دخترانه و پسرانه استفاده شده است. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل داده های کیفی دیکلمن استفاده شده است. تحلیل عمیق دیدگاه معلمان موجب شناخت و دسته بندی عوامل احتمالی بروز پدیده افت یادگیری، آسیب های احتمالی این پدیده برای معلمان و آسیب های احتمالی آن برای دانش آموزان شد. |
کلیدواژه ها |
دیدگاه معلمان، افت یادگیری، درس ریاضی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |