اقدام پژوهی: ارتقاء سطح دانش و تقویت درس املا دانش آموزان پایه اول ابتدایی |
کد مقاله : 1318-HMT-FULL |
نویسندگان |
پروین صمدی *1، فاطمه ضیائی مهر2، زهرا اسماعیلی3 1عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه الزهرا 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا 3معلم مدرسه ابتدایی اخلاص در شهر اسلامشهر |
چکیده مقاله |
چکیده: در قرن حاضر مقطع ابتدایی از اساسی ترین پایه های تحصیلی می باشد و هرچه دانش آموزان از شیوه های آموزشی بهتری برخوردار باشند سال های آتی تحصیلی خود را با موفقیت بیشتری سپری خواهند کرد. این پژوهش، با هدف بهبود توانایی دانش آموزان مقطع ابتدایی در درس املای فارسی انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع، پژوهش کاربردی بوده و در آن از روش اقدام پژوهی استفاده شده است. پژوهشگر جهت گردآوری اطلاعات از نظرسنجی توسط دانش آموزان و مشاهده میدانی کمک گرفته است. در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ اﻗﺪامﭘﮋوه ٥ ﻧﻔﺮ داﻧﺶ آﻣﻮز ﺿﻌﻴﻒ را در ﻳﻚ ﮔﺮوه ﻗﺮار داد و ﺧﻮد ﺷﺨﺼﺎً ﭘﻴﮕﻴﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ آﻧﻬﺎ ﺷﺪ و ﺑﻪ آﻧﺎن اﻃﻤﻴﻨﺎن داد و ﮔﻔﺖ: ﺑﺮاى ﻣﻦ ﻧﻤﺮه ﻣﻼک ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻰﺧﻮاﻫﻢ اﺷﻜﺎﻻت اﻣﻼﻳﻰ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﭘﻴﺪا ﻛﻨﺪ. در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ راهﻛﺎرﻫﺎى اﺟﺮا ﺷﺪه روش ﺑﺮﭼﺴﺐ ﺣﺮوف و تهیه ﺑﺮﭼﺴﺐﻫﺎ توسط داﻧﺶآﻣﻮزان انتخاب شد. به دلیل تهیه ناقص برچسب ها، اﺟﺮاى روش ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻞ روﺑﺮو ﺷﺪ. بنابراین روش جایگزین هم خانواده به صورت یافتن هم خانواده و ریشه یابی کلمات دشوار مورد استفاده قرار گرفت که با انجام این روش املای دانش آموزان بهبود یافت. با توجه به پژوهش انجام شده می توان نتیجه گرفت ﻛﻪ درس اﻣﻼ ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﻳﺮ دروس ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻮجه، اصلاح روش آموزش و ﺑﺎزﻧﮕﺮى دارد زیرا چناچه معلم از اطلاعات و مهارت های کافی و لازم برخوردار نباشد ممکن است موجب اختلالات آموزشی بیشتری در دانش آموز گردد. |
کلیدواژه ها |
کلید واژگان: اقدام پژوهی، ضعف املا، روش تدریس، پایه اول ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |