بررسی نظرورزانه ضرورت راه اندازی برنامه تربیت دبیر کاروفناوری در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1313-HMT-FULL
نویسندگان
علی عبدالخانی *
اداره آموزش و پرورش منطقه شاوور استان خوزستان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی ضرورت و چرایی راه اندازی برنامه تربیت دبیر کارو فناوری و همچنین پیامدهای حذف برنامه مذکور در تربیت نیروی انسانی موردنیاز آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان می باشد. جهت پاسخگویی به پرسش های پژوهش از اسنادی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق 1404 مورد کندوکاو قرار گرفته و همچنین با 8نفر از متخصصان و فارغ التحصیلان دبیری کاروفناوری «حرفه و فن» مصاحبه های نیمه ساختار یافته ای صورت گرفت. از آنجایی که روال کار در این مقاله، تحلیل محتوائی و تئوریک اسناد و همچنین مصاحبه ها می باشد، لذا روش کیفی «جستار نظرورزانه» مناسب ترین روش برای این پژوهش است. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش کدبندی صورت گرفته است. تحلیل داده ها نشان می دهد که یکی از اجزای مهم هر برنامه درسی اجرا و تدریس آن بر حسب روش و راهبردهای خاص خود است، بنابراین برای اجرای مؤثر برنامه درسی کاروفناوری ضرورت تربیت نیروی متخصص بیش از پیش احساس می شود. کمبود معلم متخصص موجب اجرای ناقص برنامه درسی، کم اهمیت شدن برنامه درسی و دور شدن آن از اهداف واقعی می باشد. از پیامدهای حذف برنامه تربیت دبیر در سال های اخیر نیز می توان به بی هویت شدن درس کاروفناوری و تشکیل ماهیت غیرحرفه ای دبیرانی است که این درس را تدریس می کنند، اشاره نمود.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنگیان، سند تحول بنیادین، برنامه درسی، تربیت دبیر، کاروفناوری
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر