واکاوی برنامه درسی پنهان پدیده تنبیه در مدارس: بازخوانی تجارب زیسته یک معلم
کد مقاله : 1308-HMT-FULL
نویسندگان
علی عبدالخانی *
اداره آموزش و پرورش منطقه شاوور استان خوزستان
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی انواع رفتارهایی است که تحت عنوان تنبیه در مدارس از آنها نام برده می شود. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش روائی صورت گرفته و ابزار جمع آوری داده ها، یادداشت های حاصل از تجارب زیسته یک معلم از پدیده تنبیه در دو نقش ـ به عنوان ـ دانش آموز و معلم می باشد. داده های حاصل با روش کدگذاری تحلیل گردید. نتایج حاصل را می توان در پنج مقوله اصلی و هفت زیرمقوله به شرح زیر طبقه بندی کرد: جایگاه تنبیه بدنی در دستورالعمل ها و بخشنامه ها، انواع تنبیه(زیرمقوله ها: تنبیه بدنی(فیزیکی)، وادار کردن دانش آموزان به انجام کارهای نامربوط به آن ها، به کاربردن الفاظ و رفتارهای نامناسب)، پیامدها و تأثیرات(زیرمقوله ها: آسیب بدنی(صدمه فیزیکی)، ترس از تنبیه، آسیب رساندن به اموال معلمان، درگیری فیزیکی با معلمان)، برخوردهای دوگانه والدین دانش آموزان با تنبیه، خشونت در قالب دعواهای کلاسی.
کلیدواژه ها
برنامه درسی پنهان، تجربه زیسته، تنبیه، خشونت و تنبیه بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی