واکاوی برنامه درسی پنهان پدیده تنبیه در مدارس: بازخوانی تجارب زیسته یک معلم |
کد مقاله : 1308-HMT-FULL |
نویسندگان |
علی عبدالخانی * اداره آموزش و پرورش منطقه شاوور استان خوزستان |
چکیده مقاله |
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی انواع رفتارهایی است که تحت عنوان تنبیه در مدارس از آنها نام برده می شود. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش روائی صورت گرفته و ابزار جمع آوری داده ها، یادداشت های حاصل از تجارب زیسته یک معلم از پدیده تنبیه در دو نقش ـ به عنوان ـ دانش آموز و معلم می باشد. داده های حاصل با روش کدگذاری تحلیل گردید. نتایج حاصل را می توان در پنج مقوله اصلی و هفت زیرمقوله به شرح زیر طبقه بندی کرد: جایگاه تنبیه بدنی در دستورالعمل ها و بخشنامه ها، انواع تنبیه(زیرمقوله ها: تنبیه بدنی(فیزیکی)، وادار کردن دانش آموزان به انجام کارهای نامربوط به آن ها، به کاربردن الفاظ و رفتارهای نامناسب)، پیامدها و تأثیرات(زیرمقوله ها: آسیب بدنی(صدمه فیزیکی)، ترس از تنبیه، آسیب رساندن به اموال معلمان، درگیری فیزیکی با معلمان)، برخوردهای دوگانه والدین دانش آموزان با تنبیه، خشونت در قالب دعواهای کلاسی. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی پنهان، تجربه زیسته، تنبیه، خشونت و تنبیه بدنی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |