بررسی و تحلیل برنامه های آموزشی رشد حرفه ای معلمان در ایران و دانمارک |
کد مقاله : 1265-HMT-FULL |
نویسندگان |
پوریا رحیمی *1، محسن قربانی2 1دانشگاه فرهنگیان سنندج 2نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان سنندج |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی برنامه های رشد حرفه ای در نظام تربیت معلم ایران ودانمارک و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت رشد حرفه ای معلمان ایران است. این پژوهش، یک پیمایش تطبیقی است و مراحل آن مطابق با روش بردی ( 1966) صورت گرفته است که چهار مرحله توصیف،تفسیر، همجواری،و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص می کند. براساس این الگو ابتدا اطلاعات موردنیاز درباره کشورها از منابع گردآوری و تفسیر شده اند، سپس طبقه بندی و در مرحله آخر تفاوت ها و تشابهات مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند. انتخاب کشوردانمارک به دلیل موفقیت های پی در پی نظام آموزشی این کشور در سالهای اخیر است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعه اسناد و مدارک کتابخانه ای، و نیز ترجمه مقالات و گزارش های پژوهشی در پایگاه های داده، گردآوری شده و در بررسی منابع منتخب " فن تحلیل محتوا" به کارگرفته شده است. مهمترین نتایج بدست آمده نشان داده است که موفقیت هر سیستم آموزشی تا حدود زیادی بستگی به چگونگی رشد حرفه ای معلمان آن جامعه دارد و به منظور دستیابی به این هدف شرایط پذیرش و گزینش داوطلبان حرفه معلمی،اهداف برنامه های درسی و محتوای این برنامه ها در مراکز تربیت معلم، تربیت و آماده سازی معلمان، دوره های کارآموزی و مهمترین برنامه های رشد حرفه ای معلمان، در دو کشور ایران و دانمارک در نظر گرفته شده است. |
کلیدواژه ها |
نظام تربیت، برنامه های آموزشی، رشد حرفه ای، مطالعه تطبیقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |