بررسی نقش مدیریت دانش بر برنامهریزی جانشین پروری در پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی |
کد مقاله : 1264-HMT-FULL |
نویسندگان |
حورا سودی *1، صادق ملکی آوارسین2، اکبر سلیمان نژاد3 1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی 2گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز 3گروه علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش مدیریت دانش بر برنامهریزی جانشین پروری در پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی انجامشده است. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی _پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی به تعداد 177 نفر میباشدکه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد و 118 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد فرایندهای مدیریت دانش فانگ و چوای (2009) با ابعاد چهارگانه اکتساب دانش، ذخیره کردن دانش، توزیع دانش، بهکارگیری و حفظ دانش و پرسشنامه استاندارد برنامهریزی و مدیریت مؤثر جانشین پروری راث ول (2010) استفادهشده است. روایی پرسشنامهها مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش 938/0 و برنامهریزی جانشین پروری 895/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS.v.22 و از طریق آزمون رگرسیون ساده نشان داد که ابعاد مدیریت دانش (اکتساب دانش، ذخیره کردن دانش، توزیع دانش، بهکارگیری و حفظ دانش) بهعنوان متغیر مستقل بر برنامهریزی جانشین پروری بهعنوان متغیر وابسته تأثیر دارند. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، مدیریت دانش، برنامهریزی جانشین پروری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |