بررسی نقش مدیریت دانش بر برنامه‌ریزی جانشین پروری در پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی
کد مقاله : 1264-HMT-FULL
نویسندگان
حورا سودی *1، صادق ملکی آوارسین2، اکبر سلیمان نژاد3
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی
2گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3گروه علوم تربیتی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش مدیریت دانش بر برنامه‌ریزی جانشین پروری در پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی انجام‌شده است. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی _پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی به تعداد 177 نفر می‌باشدکه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد و 118 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد فرایندهای مدیریت دانش فانگ و چوای (2009) با ابعاد چهارگانه اکتساب دانش، ذخیره کردن دانش، توزیع دانش، به‌کارگیری و حفظ دانش و پرسشنامه استاندارد برنامه‌ریزی و مدیریت مؤثر جانشین پروری راث ول (2010) استفاده‌شده است. روایی پرسشنامه‌ها مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه‌ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش 938/0 و برنامه‌ریزی جانشین پروری 895/0 به دست آمد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پرسشنامه‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS.v.22 و از طریق آزمون رگرسیون ساده نشان داد که ابعاد مدیریت دانش (اکتساب دانش، ذخیره کردن دانش، توزیع دانش، به‌کارگیری و حفظ دانش) به‌عنوان متغیر مستقل بر برنامه‌ریزی جانشین پروری به‌عنوان متغیر وابسته تأثیر دارند.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنگیان، مدیریت دانش، برنامه‌ریزی جانشین پروری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر