بررسی نقش سبک رهبری تحول‌آفرین بر فرهنگ‌سازمانی در پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی
کد مقاله : 1263-HMT-FULL (R1)
نویسندگان
حورا سودی *1، صادق ملکی آوارسین2، یاسین حسین پوری3
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی
2گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3دانشجوی علوم تربیتی-آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان سلماس
چکیده مقاله
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش سبک رهبری تحول‌آفرین بر فرهنگ‌سازمانی در پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی انجام‌شده است. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی، مدرسان مدعو و کارکنان پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی به تعداد 264 نفر می‌باشدکه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد و 153 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد فرهنگ‌سازمانی دنیسون (2000) و پرسشنامه چندعاملی رهبری (بخش تحول‌آفرین) بس و آولیو (2000) استفاده‌شده است. روایی پرسشنامه‌ها مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه برای رهبری تحول‌آفرین 896/0 و فرهنگ‌سازمانی 912/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS.v.22 و از طریق آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد رهبری تحول‌آفرین (نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، ملاحظات فردی، انگیزش الهام‌بخش) به‌عنوان متغیر مستقل بر فرهنگ‌سازمانی به‌عنوان متغیر وابسته تأثیر دارند.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنگیان، فرهنگ‌سازمانی، رهبری تحول‌آفرین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی