بررسی نقش سبک رهبری تحولآفرین بر فرهنگسازمانی در پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی |
کد مقاله : 1263-HMT-FULL (R1) |
نویسندگان |
حورا سودی *1، صادق ملکی آوارسین2، یاسین حسین پوری3 1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی 2گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز 3دانشجوی علوم تربیتی-آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان سلماس |
چکیده مقاله |
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش سبک رهبری تحولآفرین بر فرهنگسازمانی در پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی انجامشده است. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئتعلمی، مدرسان مدعو و کارکنان پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی به تعداد 264 نفر میباشدکه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد و 153 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد فرهنگسازمانی دنیسون (2000) و پرسشنامه چندعاملی رهبری (بخش تحولآفرین) بس و آولیو (2000) استفادهشده است. روایی پرسشنامهها مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه برای رهبری تحولآفرین 896/0 و فرهنگسازمانی 912/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS.v.22 و از طریق آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد رهبری تحولآفرین (نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، ملاحظات فردی، انگیزش الهامبخش) بهعنوان متغیر مستقل بر فرهنگسازمانی بهعنوان متغیر وابسته تأثیر دارند. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، فرهنگسازمانی، رهبری تحولآفرین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |