اقدام پژوهی از دریچه ی نگاه و تجربه ی دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان در حیطه ی کارورزی؛ «چگونه توانستم وضعیت تحصیلی- تربیتیِ نامطلوب و ضعیفِ دانش آموز را بهبود بخشم؟»
کد مقاله : 1259-HMT-FULL
نویسندگان
سارا ذبیحی *1، سید طاهر قادری2، عباس اصغری3
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی دانشگاه گیلان
2رییس اداره برنامه ریزی،تامین و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران
3دانش آموخته ی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
تجربه ورزی در دریای بی کران معلمی؛ به عنوان دانشجو معلم ـ حد واسط معلم و دانش آموزـ ، میان دانش آموزانی با تفاوت سنی نه چندان زیاد و معلمانی با تجربه ـ در حکم الگوی عمل ـ ، مواج و پر تلاطم است. تجربه ی بنده به عنوان دانشجو معلمِ دانشگاه فرهنگیان، طی کارورزی دو در یکی از مدارس به نتایج مثمری ختم شد. موضوع مورد مطالعه ی بنده؛ عملکرد ضعیف دانش آموز پایه ی هشتم در درس ها - به طور مشخص و مرتبط در درس ادبیات فارسی-، به علت فعالیت و شیطنت بیش از حد اعتدال، در کنار اضطراب ناشی از فقدان اعتماد به نفس در میان جمع بوده است که طی فعالیت های شش مرحله ایِ از پیش طراحی و تدوین شده، هدفِ ارتقای درسی و اخلاقی این دانش آموز که در ادبیات عامه – به طرز غیرتخصصی- برچسب "بیش فعال" به آن ها داده می شود، محقق گردید. این پروژه طی تحقیقات و مشاهدات میدانی، شفاهی و کتبی و مطالعه ی منابع کتابخانه ای زیر سایه ی راهنمایی اساتید به ثمر رسید. نتایج حاصله، این شناخت را تصدیق می کند که کیمیای معلمی؛ کیمیا شناختن و کیمیا ساختن است تا معلم، کیمیا گردد.
کلیدواژه ها
کارورزی، مدرسه، معلم، دانشجو معلم، دانش آموز.
وضعیت: مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است