روایت پژوهی تاثیر تنبیه بر دانش آموزان و راهکارهای جایگزین آن |
کد مقاله : 1255-HMT-FULL |
نویسندگان |
مجتبی اقبالی سار * علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه |
چکیده مقاله |
هدف از ارائه این پژوهش تببین آثار مخرب تنبیه بر زندگی دانش آموزان و راهکارهایی برای جایگزین کردن این تنبیه میباشد. از روایت پژوهی برای بیان عملی این امر بهره برده شده است. در این پژوهش از روش مصاحبه استفاده شده است. مصاحبه شونده یکی از معلمان پایهی ششم ابتدایی در شهرستان کرمانشاه می باشد. که به پیامدهای رفتار معلم خود در دوران ابتدایی و تاثیر آن در وی پرداخته است. شیوه تحلیل این روایت به صورت گفتگویی _ عملکردی می باشد. موضوع مورد مطالعه در این روایت آثار مخرب تنبیه کردن دانش آموزان در حالات روحی و جسمی آنها و همچنین ارائه راهکارهای جایگزین تنبیه می باشد. نتایجی که از تحقیق حاصل شد خاطر نشان کرد که تنبیه باعث پیامدهای ناگواری در زندگی آینده دانش آموزان میشود که خسارت های آن در مواقعی جبران ناپذیر است. بنابراین معلمان و کارکنان مدارس تا حد امکان باید از تنبیه دوری کنند و به سایر برخوردهای مسالمت آمیز به عنوان راهکارهای جایگزین دست بزنند. |
کلیدواژه ها |
کلید واژه: روایت پژوهی، تنبیه، دانش آموزان،معلمان |
وضعیت: مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است |