اصول تعلم بر پایۀ آیات و روایات |
کد مقاله : 1252-HMT-FULL |
نویسندگان |
طیبه ابراهیمی *1، حلیمه خاتون صادقپور2 1گروه آموزش حقوق استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران 2دبیر دبیرستان |
چکیده مقاله |
با توجه به اهمیتی که در آموزههای قرآنی و روایی نسبت به مسألۀ تعلیم و تعلم مشاهده میشود و خداوند، خود را در مقام تعلیم و انسان را در مقام تعلم معرفی نمودهاست: «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ». پرداختن به اصول علمآموزی، با عنایت به آیات قرآن کریم و روایات امامان معصوم(ع)، امری ضروری است؛ اصولی که چگونگی وظایف و روشهای متعلمان را در مسیر علمی روشن ساخته و مسؤولیتهای خطیر آنها را برای حرکت در مسیر صحیح تا نیل به مقصد مطلوب، گوشزد مینماید. گفتار پیش رو درونرشتهای است و در حل آن از روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استناد به قرآن کریم و تفاسیر آن و متون اسلامی معتبر استفاده شدهاست و بیشتر به آیات و روایاتی پرداخته شده است که ویژگیهای پیامبران الهی را به عنوان برترین الگوهای تعلم، مورد توجه قرارداده تا براساس آن اصول تعلم صحیح، با توجه به کاربرد آن در عصر حاضر استخراج شود اصولی چون: آزادی، فطرت گرایی، آمادگی، رعایت تدرج وتمکن، احترام به قوانین اخلاقی، تفکر و اندیشه، فعالیت، احتیاج به بیان و ابراز وجود. نتایج پژوهش نشان میدهد که فراگیری اصول تعلم برای همه کسانی که طالب علم هستند امری ضروری است. |
کلیدواژه ها |
اصول، تعلیم، تعلم |
وضعیت: مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است |