آسیب شناسی برنامه های آموزشی در حال اجرا در دانشگاه فرهنگیان مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س)قم |
کد مقاله : 1251-HMT-FULL |
نویسندگان |
مهری غنی زاده گرایلی1، مریم بنائی *2، نیکو اندیشمند2 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
از جمله دانشگاههایی که امروز نیاز به تحول ویژه در زمینة کیفیت آموزش دارد، دانشگاه فرهنگیان بوده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی کیفیت نظام آموزشی در دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه(س) قم است .روش تحقیق مقاله حاضر میدانی،توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل دانشجو معلمان ورودی 97-98 بوده که به صورت خوشهای به تعداد 42 نفر انتخاب گردیدهاند. دراین مقاله برآنیم با بیان چالشهای نظام آموزشی این دانشگاه در فرآیند تربیت دانشجو معلمان، راهکارهایی را جهت بهبود آن ارائه دهیم. از نتایج حاصل از دادههای آماری در راستای بهبود وضعیت نظام آموزشی پیشنهاد میشود: ؛ با ارائه چارت درسی مشخص و به روز رساندن محتوای آموزشی در جهت بهبود شایستگیهای معلمان ، انتخاب مدارس مناسب جهت گذراندن دوره کارورزی و حضور پیوسته و موثر اساتید کارورزی بعنوان راهنما و مربی در کنار دانشجو معلمان ، تمرکز دانشجو معلمان بر مسئله یابی در مدارس و یافتن راهحل های مناسب در دانشگاه به نحوی که ارتباط مداوم بین مدرسه و دانشگاه برقرار گردد و در نهایت با برگزاری دورههای کارامد برای اساتید راهنمای کارورز و جذب هیئت علمی متخصص با توجه قطب بودن پردیس در رشته الهیات و معارف باعث ارتقا سطح کیفیت برنامههای آموزش در دانشگاه فرهنگیان شود. |
کلیدواژه ها |
نظام آموزشی، پردیس حضرت معصومه، آسیبشناسی، راهکارها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |