تحلیل آسیب شناسانه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1236-HMT-FULL
نویسندگان
حسین شمس *1، معصومه افشار2
1گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی
2معارف و تربیت اسلامی
چکیده مقاله
یکی از اصلی ترین برنامه های تربیت معلم، برنامه درسی کارورزی است. در واقع کارورزی، برنامه یادگیری فکورانه و تجربی بر مبنای صلاحیت های علمی و حرفه ای دانشجومعلمان در صحنه عمل است. آنان از این رهگذر دانش، مهارت و نگرش معلمی را در پرتو تلفیق دانش نظری و عملی و بر مبنای محیط های واقعی آموزشی به دست می آورند. هدف این پژوهش تبیین نقش کارورزی در تربیت معلم و تحلیل وضعیت موجود با نگاهی آسیب شناسانه است. این پژوهش به روش بنیادی توصیفی صورت گرفته و اطلاعات آن بر اساس مطالعات میدانی، کتابخانه ای، پژوهش های انجام شده، اسناد و نظریات کارشناسان جمع آوری گردیده است. نتایج پژوهش نقش بی بدیل کارورزی در تربیت معلم و نقاط قوت وضعیت موجود کارورزی در دانشگاه فرهنگیان را نشان داده است. البته نقاط ضعف و آسیب هایی نیز شناسایی شده اند و برای رفع آسیب ها و بهبود وضعیت کارورزی در آینده و ارتقاء کیفیت آن و تربیت معلمان فکور پیشنهاداتی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
کارورزی، تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان،آسیب شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر