بررسی راهکارهای توسعه صلاحیتهای پژوهشی در معلمان ابتدایی شهر اصفهان |
کد مقاله : 1230-HMT-FULL |
نویسندگان |
ستاره موسوی *1، افسانه کلباسی2 1آموزگار ابتدایی و دانش اموخته علوم تربیتی دانشگاه اصفهان 2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای توسعه صلاحیتهای پژوهشی در معلمان ابتدایی شهر اصفهان بوده است. در این پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیههای 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 به عنوان نمونه مورد مطالعه از طریق فرمول حجم مورگان و به صورت نمونهگیری متناسب با حجم انتخاب شدهاند.بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو روش کمی و کیفی استفاده شده است. در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته شامل سوالات بسته پاسخ با سبک لیکرت و سوالات چند گزینه ای ودر بخش کیفی از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شده است. به منظور برآورد روایی سوالات پرسشنامه و مصاحبه از روایی محتوا استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ( 98/0) محاسبه گردیده است. نتایج نشان داد، میانگین نمره راهکارهای توسعه صلاحیتهای پژوهشی در حیطه های تشخیص مسئله، تغییر مسئله، ارزیابی مسئله، برنامه ریزی تدریس، فعالیت های آگاهانه، فعالیت های گروهی، انگیزه ارتقای حرفه ای و تعهد نسبت به بهبود آموزش، بیشتر از میانگین فرضی (3) است. همچنین بین نظرات پاسخ دهندگان در خصوص راهکارهای توسعه صلاحیتهای پژوهشی تفاوت وجود داشته است(001/0 = p) . در میان حیطه های هشتگانه فوق حیطه تشخیص مسئله بالاترین میانگین نمره را داشته است (87/3 ). همچنین بین نظرات پاسخ دهندگان در خصوص راهکارهای نهادینه کردن تفکر اقدام پژوهی در معلمان بر حسب جنسیت تفاوت مشاهده شده است(05/0 ≥ p ). |
کلیدواژه ها |
صلاحیت پژوهشی، معلم، ابتدایی |
وضعیت: مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است |