ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته آموزش زیست شناسی دوره ی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1226-HMT-FULL
نویسندگان
زهرا زارع *1، ژیلا حسنی فرد2، پرویز انصاری راد3
1عضو هیات علمی. دانشگاه فرهنگیان. گروه آموزش زیست شناسی. پردیس نسیبه
2دانشگاه فرهنگیان. گروه آموزش زیست شناسی
3عضو هیات علمی. دانشگاه فرهنگیان. گروه آموزش زیست شناسی
چکیده مقاله
هدف پژوهش ارزیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان است. روش گردآوری داده ها از نوع اسنادی و پیمایشی است. ابعاد مورد بررسی، پژوهش محوری، مساله محوری، مدیریت کلاس درس، روش های آموزش فعال، مهارت ارزشیابی و بهره مندی از مباحث علمی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجو معلمان دختر و پسر کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی ورودی ۱۳۹۴، تشکیل دادند که در پردیس های علوم پایه دانشگاه فرهنگیان در ۴ استان در آستانه دانش آموختگی قرار داشتند. انتخاب نمونه بدلیل محدود بودن جامعه آماری بصورت کل شماری انجام گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه ای است که توسط محققان طراحی و تدوین و بعد از تایید روایی و پایایی، توسط جامعه آماری تکمیل شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با آزمون t تک گروهی و نرم افزار SPSS، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد اگرچه به طور کلی میزان رضایت دانشجویان از کیفیت برنامه درسی از میان ابعاد مورد بررسی در سطح متوسط رو به پایین قرار داشت، اما در ابعاد مهارت ارزشیابی و مدیریت کلاس درس دانشجو معلمان رضایت بیشتری نسبت به سایر مولفه های مورد بررسی داشتند؛ در مولفه های مساله محوری و روش های آموزش فعال، برنامه درسی در سطح کیفی متوسط و از حیث مولفه های پژوهش محوری و بهرمندی از مباحث علمی در سطح کیفی نامطلوب قرار داشتند و از دیدگاه دانشجو معلمان، برنامه درسی بازنگری و اجرا شده آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان نیازمند تغییر، اصلاح و بازنگری است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، آموزش زیست شناسی، دانشجو معلمان، ارزیابی کیفیت
وضعیت: مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است