سنجش صلاحیت حرفهای دبیران زیستشناسی استان البرز در سال تحصیلی97-1396 |
کد مقاله : 1224-HMT-FULL |
نویسندگان |
زهرا زارع *1، سارا برنا2، پرویز انصاری راد3 1عضو هیات علمی. دانشگاه فرهنگیان. گروه آموزش زیست شناسی. پردیس نسیبه 2دانشگاه فرهنگیان. گروه آموزش زیست شناسی 3عضو هیات علمی. دانشگاه فرهنگیان. گروه آموزش زیست شناسی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف سنجش صلاحیت حرفهای دبیران زیستشناسی استان البرز انجام شده است. نقش کلیدی معلم به عنوان عاملی اثربخش در ارتقا کیفیت یادگیری فراگیران و نیز تاکید سند تحول بنیادین بر ارتقا جایگاه حرفهای و تقویت انگیزه شغلی معلمان، سنجش صلاحیت حرفهای را ضروری ساخته است. روش گردآوری داده ها از نوع اسنادی و پیمایشی است. از مرور متون و پیشینه پژوهشها 3 مولفه اصلی(شناختی، مهارتی و نگرشی) و 85 شاخص استخراج و بر اساس آن پرسشنامه اولیه تدوین شد. روایی محتوایی پرسشنامه را اساتید، صاحبنظران و دبیران باتجربه تایید کرده و پایایی آن نیز پس از اجرای مقدماتی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 965/0 محاسبه و در نهایت 50 شاخص شناسایی و پرسشنامه نهایی تدوین شد. جامعه آماری پژوهش دبیران زیستشناسی استان البرز به تعداد 250 نفر بوده که 152 نفر از آنان بر اساس جدول مورگان به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب و بر اساس متغیرهای سن، سابقه ی کاری و جنس، مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل عامل، t مستقل، t تک متغیره) و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین متغیرهای سن، سابقه کاری و مدرک تحصیلی با صلاحیت حرفهای رابطه معناداری وجود دارد، ولی بین جنس و صلاحیت حرفهای رابطه معنا داری یافت نشد. وضع موجود صلاحیت حرفهای نشان داد که دبیران زیستشناسی در بعد شناختی از بین مولفههای شناختی، مهارتی و نگرشی، در وضعیتی بالاتر از متوسط قرار دارند. |
کلیدواژه ها |
سنجش، صلاحیت حرفه ای، دبیران زیست شناسی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |