اثربخشی آموزش مبتنی بر نقشه ی مفهومی بر یادگیری دانشجویان رشته ی زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران |
کد مقاله : 1223-HMT-FULL |
نویسندگان |
محمودرضا سیف *، محمدرضا ربیعی، شیرین لطفی پناه دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
با توجه به جهانی شدن آموزش در دهکده ی جهانی ، پژوهشگران در حوزه های علوم تربیتی تلاش میکنند که از شیوه های نوین به جای شیوه های سنتی در امر آموزش بهره گیرند. نقشه ی مفهومی ابزاری برای نشان دادن روابط بین مفاهیم در قالب شبکه ای از اجزای منسجم است. در یک مطالعه ی نیمه تجربی 40 نفر از دانشجویان ترم ششم رشته ی زیست شناسی ورودی 95 که واحد درسی بافت شناسی را اخذ نموده بودند با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون، دانشجویان گروه آزمایش و کنترل به مدت 5 جلسه 1.5 ساعته به ترتیب تحت آموزش با روش نقشه ی مفهومی و روش سنتی قرار گرفتند و سپس، پس آزمون اجرا شد. برای جمع اوری داده ها، از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین پایایی از آزمون ها آلفای کرونباخ گرفته شد که برای پیش آزمون 79% و برای پس آزمون 81% به دست امد که نشان دهنده پایایی بالای آزمون ها است. نتایج با استفاده از نرم افزار Spss.16 و با روش آمار استنباطی و توصیفی نظیر آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان می دهد که آموزش مبتنی بر نقشه ی مفهومی در مقایسه با روش های سنتی اثری مثبت داشت. |
کلیدواژه ها |
نقشه مفهومی،یادگیری،زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |