ضرورت های تحوّل در محتوای منابع آموزش زبان عربی در نظام تربیت معلّم
کد مقاله : 1221-HMT-FULL
نویسندگان
نعمت اله به رقم *1، علی نجفی2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان
2عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه فرهنگیان همدان
چکیده مقاله
آموزش زبان، شرایط و اقتضائات خاص خود را دارد؛ به ویژه زمانی که این شکل از آموزش برای تأمین نیروهای مدرّس در مدارس طراحی و تنظیم شود. برخی از موانع به نحوه سازماندهی سرفصل ها و منابع و عدم تطابق اهداف با منابع برمی گردد؛ در صورتی که اگر این مشکلات شناسایی و دسته بندی شود بازطراحی و نظام مند کردن آن آسان تر می شود. این پژوهش که به روش توصیفی – تحلیلی با رویکردی انتقادی مبتنی بر منابع کتابخانه ای – اسنادی و با تکیه بر تکنیک تحلیل محتوا انجام گرفته است در پی آن است که به دنبال مشخص کردن نقاط ضعف در آموزش زبان عربی در دانشگاه ها؛ به ویژه دانشگاه فرهنگیان بررسی عینی و منظم از محتوای مواد درسی مبتنی بر سرفصل مشخص انجام دهد. سطح پایین مهارت های زبانی، عدم انسجام در ارائه واحدهای آموزش زبان، پراکندگی منابع درسی و برنامه ریزی ناکارآمد از جمله معایب مجموعه آموزش زبان عربی است. نتایج بدست آمده از این پژوهش گویای آن است که اصول برنامه ریزی، محتوای درسی و بودجه بندی درسی آموزش زبان عربی در نظام تربیت معلم به خوبی جا نیافتاده است و نیاز به بازطراحی و تدوین مجدّد دارد.
کلیدواژه ها
آموزش، دانشجو معلم، زبان عربی، تربیت معلّم، محتوا، مهارت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر