چگونه توانستم با آموزش بهداشت فردی و اجتماعی، نظم در مدرسه را ارتقاء داده و کمبود نیروی خدماتی را جبران کنم؟ (اقدام پژوهی) |
کد مقاله : 1220-HMT-FULL |
نویسندگان |
خدیجه سادات طباطبایی *1، فریده نصیری2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان و معاون آموزشی دبستان ولی عصر (عج) سمنان 2مدرس دانشگاه فرهنگیان سمنان. معاون آموزشی دبستان پسرانه آزادگان شهرستان سمنان |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموزان به منظور رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و برقراری نظم در مدرسه جهت جبران کمبود نیروی انسانی در بخش خدماتی میباشد. روش این پژوهش به صورت مداخلهای از طریق واگذاری مسئولیت به دانشآموزان و ایفای نقش توسّط آنان، برگزاری کلاسهای آموزشی برای اولیا و دانشآموزان و دادن بروشور به هر دو گروه، جلب مشارکت و همکاری معلمان و دانشآموزان در پایههای مختلف، نصب آئین نامه انضباطی در معرض دید دانش آموزان در کلاسها و راهروها و ... میباشد. برای سنجش میزان اثرگذاری راهکارها از روش مشاهدۀ مستقیم، مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است و جهت تحلیل دادههای آماری که به صورت کمّی محاسبه شده، از آزمون T همبسته استفاده گردیده است. تحلیل آماری نشان داد که وضعیت بهداشتی و انضباطی دانشآموزان، از نظر همکاران، اولیاء و حتی خود دانشآموزان، قبل و بعد از مداخله، به گونهای معنادار تغییر یافته است. بنابراین نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که راهکارهای استفاده شده در این خصوص، در علاقهمند کردن دانش-آموزان به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی مؤثر بوده و توانسته با برقراری نظم در مدرسه، کمبود نیروی خدماتی را جبران کند. |
کلیدواژه ها |
بهداشت فردی و اجتماعی، نظم، انضباط، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |