مطالعه تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و نروژ |
کد مقاله : 1214-HMT-FULL |
نویسندگان |
فرهاد فتحی *1، مرجان کیان2 1مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 2گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر باهدف مطالعه تطبیقی نظام تربیت معلم کشورهای ایران و نروژ ومقایسه این دو با یکدیگر انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع مطالعه تطبیقی به شیوه بردی شامل چهار مرحله توصیف،تفسیر وهمجواری و مقایسه بود.ابزار گرد آوری اطلاعات فیش برداری بود که اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به پرسش های پژوهش به صورت کتابخانه ای و الکترونیکی گرد آوری شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در نظام تربیت معلم ایران و نروژ، ساختار تربیت معلم ایران متمرکز و در کشور نروژ، نیمه متمرکز است. سیاستهای اصلی در سطوح بالای ساختار آموزشی تعیین میشود. هر دو کشور ایران و نروژ، در اهداف کلان تربیت معلم،غایت نهایی خود را بر رشد مهارت ها، دانش علمی، صلاحیت حرفه تدریس بنا نهاده اند. برنامه های درسی هر دو کشور ایران و نروژ، از سوی وزارت آموزش و پرورش این کشور ها تهیه و تنظیم میشوند. تفاوت عمده دیگر که در برنامه های درسی دو کشور به چشم میخورد، تاکید زیاد کشور نروژ بر آموزش ریاضیات است. هر دو کشور چشم اندازی برای آینده نظام تربیت معلم خود ترسیم کرده اند. هردو کشور، بر آنند تا در سال های آتی جایگاه خود را در پرورش معلمان شایسته در جهان پیدا کنند.برای کیفیت بخشی و نظام تربیت معلم ایران، پیشنهاد میشود برای پردیس های تربیت معلم سراسر کشور با توجه به شرایط موجود در هر استان،آزادی عمل بیشتری درسطح اجرایی به دانشگاه ها داده شود.همچنین،رابطه بین مراکز تربیت معلم و مدارس را گسترش دهد و به تعامل میان آنها بیش ازپیش توجه نماید. |
کلیدواژه ها |
مطالعه تطبیقی، تربیت معلم، نروژ، دانشگاه خوارزمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |