رابطه ی اثربخشی دوره های ضمن خدمت با پیامدهای شغلی بین معلمین استان زنجان(شهرستان ماهنشان) |
کد مقاله : 1208-HMT-FULL |
نویسندگان |
رسول رستم خانی *، زهرا جباری آموزش و پرورش استان زنجان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت با پیامدهای شغلی بین معلمین استان زنجان (شهرستان ماهنشان) انجام شده است. این تحقیق مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی و در جامعه آماری معلمان این منطقه در سال تحصیلی 98- 1397صورت گرفت.100 نفر از معلمین در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه ی محقق ساخته برای ارزیابی اثربخشی آموزش ضمن خدمت، پرسش نامه های رفتار شهروندی سازمانی Smitt & Organ ، رضایت شغلی Fishman & Common و تعهد سازمانی Balfour & Whechler بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و روش ANOVA صورت گرفت. یافته ها نشان داد که رابطه ی آموزش ضمن خدمت معلمان با رضایت شغلی (P>0/001،r=.053 ) تعهد سازمانی( P>0/004، r=0.3 )و رفتار شهروندی (P>0/03 r=0.36) معنادار بود. نتایج بدست آمده نشان می دهد میانگین نمره آموزش ضمن خدمت کلیه کارکنان در سطح مطلوب بود ولی میانگین نمره ی آموزش، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی آموزگاران نسبت به کارکنان دیگر از امتیاز کمتری برخوردار بود. بنابراین لزوم توجه به آموزش کارکنان به خصوص آموزگاری بیش از پیش آشکار می گردد تا دست یابی بیشتر اهداف آموزش را که بهبود و ارتقای عملکرد معلمان است، فراهم آورد. |
کلیدواژه ها |
آموزش ضمن خدمت، پیامدهای شغلی، معلمان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |