تدوین استانداردهای ارزشیابی برای آموزش تجربی حرفه ای دانشجومعلمان تایلندی
کد مقاله : 1207-HMT-FULL
نویسندگان
محمد بیرامی *
دپارتمان علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
چکیده مقاله
تایلند یکی از کشورهایی است که به جامعه اقتصادی آسیا وارد شده است. هدف این مطالعه تدوین استانداردها، شاخص‌ها و ملاک‌های ارزشیابی و فرم ارزشیابی برای آموزش تجربی حرفه‌ای دانشجومعلمان است. مفاهیم، تئوری‌ها و مطالعات مرتبطی که در این پژوهش بررسی شده‌اند عبارتند از: 1) استانداردها و شاخص‌های حرفه‌ای برای معلمان تایلندی، 2) استانداردها و شاخص‌های حرفه‌ای برای معلمان بین‌المللی، 3) مهارت‌های قرن بیست‌ویکم، 4) مفاهیم سنجش تکوینی و 5) مفاهیم جوامع یادگیری حرفه‌ای. یک فرم ارزشیابی تدوین و اعتباریابی شده و بر اساس یافته‌ها استانداردهای ارزشیابی برای آموزش تجربی حرفه‌ای دانشجومعلمان که از 3 استاندارد با مجموع 32 شاخص تشکیل شده پیشنهاد می‌شود که عبارتند از: 1) توانایی تدریس، 2) توانایی اقدام‌پژوهی (پژوهش در عمل) کلاسی و 3) خودبهبودی برای پیشرفت حرفه‌ای. این فرم ارزشیابی با استفاده از نمرات 4 سطحی برای هر شاخص و ملاک‌های 8 سطحی برای ارزشیابی ساخته می‌شود. اعتبار محتوایی فرم ارزشیابی تأیید شده و با لحاظ کردن 8 استاندارد این فرم ارزشیابی را دانشجومعلمان و مدرسان ناظر و یا مربیان برای آموزش تجربی حرفه‌ای استفاده خواهند کرد.
کلیدواژه ها
استاندارد ارزشیابی، آموزش تجربی حرفه‌ای، دانشجومعلمان، مهارت‌های قرن بیست‌ویکم، سنجش تکوینی، جوامع یادگیری حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر