مطالعه تطبیقی روندهای جهانی تربیت معلم در کشورهای پیشرو با تربیت معلم در ایران
کد مقاله : 1205-HMT-FULL
نویسندگان
علیرضا کریمی *1، سمیه محمودی پیام2
1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
هدف مقاله حاضر مطالعه تطبیقی روند‌های جهانی تربیت معلم در کشورهای پیشرو با تربیت معلم در ایران می‌باشد. روش تحقیق به کار رفته، مبتنی بر پیمایش تطبیقی است و اطلاعات به دست آمده از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و گزارش‌های تحقیقاتی به دست آمده است؛ بر این اساس، مطالعه تجربه‌های جهانی کشورهای پیشرو در تربیت معلم ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت آنان به ارائه راهبردی صحیح و مبتنی بر ارزش‌های ایرانی-اسلامی برای تربیت معلم در کشور می‌انجامد. مقاله حاضر ضمن بررسی تاریخچه تربیت معلم در کشورهای ژاپن، انگلستان، فرانسه و ایران، شرایط تدریس معلمان، اهداف درسی تربیت معلم، فرآیند یاددهی-یادگیری، کارورزی در کشورهای نام‌برده شده را مورد بررسی قرار داده و شباهت‌ها و تفاوت‌های نهاد تربیت معلم در این کشورها را بیان نموده است. طبق یافته‌‌های پژوهش در همه کشورهای نام‌برده شده دریافت گواهینامه معلمی در پایان تحصیلات دانشگاه شرط تدریس دانشجومعلمان تربیت معلم در مدارس می‌باشد، همچنین در زمینه اهداف درسی، کیفیت بخشی به تربیت و آموزش معلمان از اهداف اصلی تربیت معلم می‌باشد هر چند که تفاوت‌های مشاهده می‌شود. در زمینه فرآیند یاددهی-یادگیری در ژاپن به آموزش‌های نظری توجه بیشتری می‌شود که با هدف تربیت معلم در ایران تفاوت دارد.
کلیدواژه ها
تربیت معلم، برنامه درسی، کارورزی، کیفیت بخشی، دانشجومعلمان
وضعیت: مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است