پژوهش در عمل ابزار بهسازی، ارتقا و اجرای موفق کارورزی
کد مقاله : 1199-HMT-FULL
نویسندگان
صدف گلمرادی *
مدرس دانشگاه فرهنگیان مأمورآموزشی
چکیده مقاله
تربیت حرفه ای معلم در دنیا بر محور تمرین عملی و قرار گرفتن در محیط و تلفیق میان نظریه و عمل میسر می شود که در ایران با عنوان هایی چون تمرین معلمی و تمرین دبیری و اخیرآ کارورزی در برنامۀ مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان رسمیت یافته است. پژوهش حاضر قصد دارد با فاصله گرفتن از سنت نگارش انتزاعی و تحلیل های توهمی و نگاهی در حد ضرورت به مبانی نظری کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با بازیابی اطلاعات مبتنی بر تجربۀ زیستۀ خود در جایگاه مدرسِ سه دوره کارورزی این دانشگاه به موانع تحقق آرمان‌های مد نظر برنامۀ مذکور بپردازد و پیشنهادهایی را در این مسیر ارائه نماید. بر این اساس با روش تحلیل محتوای کیفی و بامطالعۀ مروری جامع و نگاهی ارزیابانه به پژوهش‌های مرتبط قبلی در پیشینۀ پژوهش برخی از نظرات آن‌ها را رد یا تأیید می نماید، با دفاع از ابعاد نظری برنامۀ کارورزی ایدۀ دایر کردن مدارس ویژۀ کارورزی را به نقد می کشد و مهمترین ابزار پیشبرد این طرح را وجود پژوهش‌های سازمان یافته‌ی مشخص و مفیدی می داند که انتظار می رود مدرسان درگیر این طرح ارائه نمایند تا ضمن آن که تجارب منحصر به فرد آن‌ها منبعی برای پژوهش برنقاط ضعف و قوت این برنامه می‌گردد، الگویی عملی در ثبت تجارب برای کارورزان و دانشجو معلمان شوند و با یک خود ارزیابی موفق به ساخت دانش شخصی و نیز نظریۀ بومی در زمینۀ کارورزی گردند.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، استادان کارورزی، نظریۀ بومی ، مدارس وابسته به کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی