نقش و جایگاه مدرسه در برنامه درسی کارورزی برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1198-HMT-FULL
نویسندگان
محمدجواد دژکوهی *1، عباس انارنژاد2، نفیسه آزادی3
1دانشجوی کارشناسی آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان شیراز
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه |پردیس شهید رجایی شیراز
3دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
معلمی هنر است ولی هنرِ برتر از آن تربیت‌معلم است. در دوره‌های موجود در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم، دوره‌ی کارورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کارورزی جزء ارزشمندی از برنامه تربیت معلم است و یگانه تلاش کارسـاز در عرصه تربیت معلم قلمداد می‌شود. پژوهش حاضر در قالب طرح پژوهش کیفی اجرا شده است. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بوده است. از 24 دانشجومعلم مصاحبه انفرادی صورت گرفت. این نمونه-گیری به روش هدفمند صورت گرفت. مصاحبه‌ها چندین بار و با دقت توسط پژوهشگران مکتوب شد و متن مصاحبه‌ها مطابق با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که مدرسه در صورتی که به اهداف کارورزی توجه کند، نقش مکمل برنامه‌های درسی دانشگاه را خواهد داشت. در مدرسه تعلیم بر تربیت اولویت دارد در حالی که در آموزه‌های دانشگاه تربیت مقدم است. برای دانشجومعلمان با تخصص‌های گوناگون یک عملکرد و تکلیف مد نظر است. تغییر شیوه آموزشی مدارس و به روز شدن روش های تدریس، نداشتن جایی مشخص برای کارورزان در دفتر و کلاس‌های مدرسه و... از دیگر نتایج این پژوهش است. امید است با تلاش مسئولین، این واحد درسی، با کیفیت بهتری ارائه شود.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: کارورزی، مدرسه، تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر