بررسی نقش توانمندسازی معلمان دوره متوسطه در گرایش آنان به کسب شایستگی های حرفهای |
کد مقاله : 1196-HMT-FULL |
نویسندگان |
محسن دیبایی صابر * دانشگاه شاهد |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با بررسی نقش توانمندسازی معلمان دوره متوسطه در گرایش آنان به کسب شایستگی های حرفهای صورت گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تلفیقی از دو روش پیماشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری، کلیه معلمان دوره متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 97-96 می باشد که تعداد آنها 6348 نفر میباشدکه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای، نمونه ای با 356 نفر انتخاب شد. داده های مربوط به تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه که دربردارنده سوالات مربوط به پرسشنامه های استاندارد توانمند سازی و سوالات محقق ساخته شایستگی حرفه ای معلمان بودند ،جمع اوری شد. برای سنجش ارتباط بین متغییرهای پژوهش، از آزمونهای آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که میان ابعاد پنج گانه توانمند سازی معلمان و شایستگی های حرفه ای آنان ارتباط آماری معنی داری در سطح (05/0≥P) وجود دارد. به طوری که در بین این ابعاد پنج گانه توانمند سازی به ترتیب ،احساس معنی داری، احساس داشتن حق انتخاب، احساس اطمینان و اعتماد، احساس شایستگی و احساس موثربودن بیشترین همبستگی را با شایستگی حرفه ای معلمان داشته است. |
کلیدواژه ها |
معلمان، توانمندسازی، شایستگی حرفه ای، دوره متوسطه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |