بررسی نقش هوش معنوی معلمان دوره متوسطه در شکل گیری تعهد شغلی آنان
کد مقاله : 1195-HMT-FULL
نویسندگان
محسن دیبایی صابر *
دانشگاه شاهد
چکیده مقاله
اهداف:. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش معنوی معلمان دوره متوسطه در شکل گیری تعهد شغلی آنان در سال تحصیلی 96-95 در شهر قم انجام شده است.
روش تحقیق: استراتژی این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه شهر قم در سال 96-95 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی364 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه هوش معنوی اسمیت و پرسشنامه تعهد سازمانی مایر و آلن می باشد..
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها که از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن محاسبه شده است، حاکی از آن است که بین هوش معنوی و تعهد شغلی معلمان همبستگی بالایی وجود دارد به طوری که در بین این ابعاد یازده گانه هوش معنوی، به ترتیب توجه به ارزش‌های معنوی، شناخت و باور به ربوبیت خدا، روحیه خدمتگزاری، ارتباط معنی بخش به کار و زندگی ، داشتن اهداف متعالی، وجدان‌کاری،داشتن خود آگاهی عمیق، توانایی همسوسازی اهداف فردی و سازمانی و تفکر سیستمی ، دارای بیشترین همبستگی با تعهد شغلی معلمان هستند.
نتیجه گیری: با توجه به رابطه معنادار بین هوش معنوی و تعهد شغلی معلمان باید راههای عملی برای بکارگیری هر چه بیشتر هوش معنوی را در یابند.
کلیدواژه ها
هوش معنوی، تعهد شغلی ، مولفه های هوش معنوی، معلمان دوره متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر