بررسی تجارب کشورهای جهان در زمینه فعالیت های فوق برنامه درتربیت معلم (مطالعه موردی: آلمان ، استرالیا)
کد مقاله : 1193-HMT-FULL
نویسندگان
پری موسی پور میاندهی *
گروه آموزشی علوم تربیتی-پردیس بنت الهدی صدر گیلان -دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر مطالعه تجارب موجود در خصوص فعالیت های فوق برنامه در نظام تربیت معلم کشورهای آلمان ، استرالیا جهت استفاده برای سیاست گزاران ، برنامه ریزان آموزشی و درسی نظام تربیت معلم ایران است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کیفی ، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی ، از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از جهت روش ، تطبیقی می باشد که با استفاده از رویکرد چهار مرحله ای جورج بردی و طراحی تشابه ها و تفاوت ها بر اساس روش توافق و تفاوت جان استوارت میل صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر از لحاظ واحد مشاهده ، جزو پژوهش های کلان ، شیوه نمونه گیری آگاهانه وانتخابی با " N کوچک با متغیر محدود" واستراتژی انتخاب محقق، " استراتژی نظام های متفاوت ، نتایج یکسان " می باشد. با عنایت به نتایج حاصل از مراحل چهارگانه رویکرد ناحیه ای بردی ، یافته های تحقیق نشان می دهند که از لحاظ هدف کشورهای منتخب به اهداف فرهنگی و اجتماعی فعالیت های فوق برنامه توجه داشته اند. هم چنین کارکردهای گوناگون این فعالیت ها عمدتا متوجه اموری همچون هویت فرهنگی ، انسجام اجتماعی ، و توسعه حرفه ای است. از بعد گستره شباهت ها و تفاوت هایی بین کشورهای منتخب مشاهده می گردد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: فعالیت های فوق برنامه ،،تربیت معلم ، مطالعه تطبیقی،آلمان،استرالیا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر