| بررسی و تحلیل نفوذ اجتماعی در مدرسه |
| Paper ID : 1185-HMT-FULL |
| Authors |
|
یوسف علی بیرانوند * آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان خرم آباد- ایران |
| Abstract |
| نفوذ به معنای تحت تأثیر یا سلطه قرار دادن دیگران است؛ تا بدین وسیله تغییری در آنها ایجاد کنیم. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی کوشیدهایم راههای نفوذ اجتماعی در مدرسه را مورد بررسی قرار دهیم و به پرسشهای زیر پاسخ دهیم: 1- راههای نفوذ در مدرسه کدامند؟ 2- چگونه میتوان با استفاده از راههای نفوذ، دانشآموزان و دیگران را تحت تأثیر قرار داد؟ سپس به این پاسخها دست یافتیم: راههای نفوذ عبارتند از: 1- متابعت 2- قدرت: که شامل قدرت قانونی، قدرت پاداش، قدرت اجبار و قدرت شخصی میشوند. 3- ثروت 4- همانندسازی 5- نیرنگ 6- ساختار شخصیت: افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند بهتر تحت نفوذ قرار میگیرند که باید در جهت مثبت هدایت شوند. 7- مذاکره که سه روش اصلی دارد: اصولی، نرم و سخت. 8- درونی کردن 9- مذهب 10- وراثت و محیط 11- نیاز و انگیزش: از نظرگاه سلسلهمراتب نیازهای مزلو، انسان دارای پنج سطح نیاز است که ما برای انگیزش افراد باید بدانیم که هر فردی در کدام سطح نیاز قرار دارد. معلمان و مدیران با آگاهی از این روشها میتوانند در تربیت دانشآموزان مؤثرتر عمل کنند. |
| Keywords |
| نفوذ اجتماعی، مدرسه، مذاکره، درونیکردن، سلسلهمراتب نیازها |
| Status: Accepted (Poster Presentation) |