نقش رهبری تحول افرین بر سلامت سازمانی مدارس ابتدایی شهر یاسوج با نقش میانجی روحیه ی کار افرینی
کد مقاله : 1173-HMT-FULL
نویسندگان
محمد کریمی پور *1، اسد حجازی2، فرهاد علیپور2
1علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس چمران تهران
2استاد یار گروه مدیریت آموزشی پردیس شهید چمران تهران، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، تبیین نقش رهبری تحول آفرین بر سلامت سازمانی مدارس ابتدایی شهر یاسوج با واسطه روحیه ی کارافرینی است. این پژوهش، از دسته پژوهش های کاربردی محسوب می شود، زیرا نتایج پژوهش قابل استفاده برای تمام مدارس و نظام های آموزش و پرورش، به خصوص مدارس شهریاسوج می باشد و براساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز، توصیفی و از نوع همبستگی است که در آن روابط متغیرها بر اساس هدف پژوهش تحلیل می شود. جهت آمار استنباطی در این تحقیق ابتدا برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده خواهد شد و سپس برای بررسی معنادار بودن رابطه یا تفاوت بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و ضریب مسیر برای صحت فرضیات تحقیق استفاده خواهد شد جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی مدیران ، معاونان و معلمان مدارس ابتدایی شهریاسوج هستند که در سال تحصیلی 97-96 به خدمت اشتغال داشتند. این تعداد شامل 2500 نفر است. نمونه مورد مطالعه براساس جدول مورگان 332 نفر تعیین شده که پرسشنامه های استاندارد بین 350 نفراز انها به صورت تصادفی در نیمه دوم سال 1397 توزیع گردید. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحول آفرین هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم به واسطه روحیه ی کار افرینی، نقش کلیدی را در توسعه سلامت سازمانی مدارس دارد. همچنین روحیه ی کار افرینی تأثیر مثبت، مستقیم و معنی دار بر سلامت سازمانی دارد
کلیدواژه ها
رهبری تحول افرین ، سلامت سازمانی، روحیه ی کار افرینی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر