مروری اجمالی به ویژگی های برنامه درسی مراکز تربیت معلم در ایران |
کد مقاله : 1158-HMT-FULL |
نویسندگان |
صدیقه یاسمی *1، علی نیسی2، محسن زارعی3، ندا شیخ الاسلامی4 1دانشگاه خوارزمی 2علامه طباطبایی 3تربیت رجایی 4دانشگاه ازاد |
چکیده مقاله |
یکی از مهم ترین مسائل یک نظام آموزشی پویا و کارا، برنامه ریزی برای آموزش و تربیت معلمان است. معلمان به عنوان اصلی ترین مجریان برنامه های درسی، با ایجاد فرصت های مناسب برای فعالیت های یادگیری دانش آموزان می توانند تغییرات مطلوب و مطابق با اهداف تعلیم و تربیت در آنها ایجاد کنند. برنامه های تربیت معلم بایستی براساس فرایند آموزش مداوم دنبال شود چرا که بهبود و ارتقا تعلیم و تربیت هر کشوری مستلزم بهبود کیفیت تربیت معلم آن کشور است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های عناصر چهارگانه برنامه درسی مراکز تربیت معلم به روش مروری- کتابخانه ای انجام شده است. در این مطالعه تلاش شده است که ویژگی های اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی مراکز تربیت معلم بر اساس پژوهش ها و مقالات انجام شده ی قبلی بیان شود. . یافته ها حاکی از آن است در برنامه درسی مراکز تربیت معلم بر حجیم کردن منابع اطلاعاتی برنامه ها تاکید شده است. برنامه های درسی اغلب موضوع محور و بر اساس دیدگاه های سنتی هستند، همچنین دانشجو معلمان در انتخاب برنامه های درسی حق انتخاب ندارند و به علائق و نیازهای ان ها توجهی نمی شود. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |