معلمانه های من؛ تجربه ی زیسته یک دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1148-HMT-FULL
نویسندگان
زهرا روستا *1، عباس اناری نژاد2
1آموزگار / سازمان آموزش و پرورش دبستان شهید جعفرزاده شهرستان فیروزاباد
2استادیار/گروه علوم تربیتی/ دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده مقاله
هدف مطالعه حاضر بیان و تحلیل تجارب زیسته نویسنده اول از قبل و حین تحصیل در دانشگاه فرهنگیان با روش خودمردم نگاری بود. این پژوهش رویکردی کیفی و پدیدارشناسانه دارد. منبع داده های پژوهش، تجارب و خاطرات(کارنمای معلمی) یکی از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان است که به شیوه ی روایت نگاری تنظیم گردید. یافته های پژوهش نشان داد که قرار گرفتن در محیط فرهنگی خانواده، کمک به معلمان در مدرسه و تدریس مستقل در زبانکده سبب گرایش وی به معلمی گردیده است. ایشان تجارب کسب شده در خوابگاه، مطالعه زندگی نامه بزرگان تعلیم و تربیت، مطالعات درسی و غیردرسی، بهره گیری از اساتید خبره، کارگاه های آموزشی، برگزاری نمایشگاه های علمی و فرهنگی در دانشگاه، اعطای مسئولیت به دانشجومعلمان، برگزاری سفرها و مراسم مذهبی متعدد، قرائت سوگندنامه و... را از عوامل موثر در حرفه ای شدن خود می داند. همچنین در بدو ورود به دانشگاه، مشکلات بسیاری از جمله مشکلات رفاهی، عدم وجود کتابخانه و فضای ورزشی برای اوقات فراغت، نقش نداشتن در انتخاب واحد، اساتید و ساعات آموزشی، عدم بررسی کتب درسی دبستان به علت کمبود اساتید مجرب در این زمینه، مشکلات مربوط به کارورزی و... گریبان گیر دانشگاه و دانشجومعلمان بوده که به تدریج از شدت آنها کاسته گردیده است. اما همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع هرچه سریع تر آنها کوشید.
کلیدواژه ها
معلم، دانشگاه فرهنگیان، خود مردم نگاری، تجربه زیسته
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر