چگونه توانستم ضعف دیکته دانش‌آموز پایه‌ی ششم را برطرف کنم
کد مقاله : 1145-HMT-FULL
نویسندگان
کوکب محمدخانی *1، فرشته سراج2
1مهارت آموز/ دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا سمنان
2معاون آموزشی فرهنگی پژوهشی پردیس الزهرا سمنان دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
دیکته از جمله مهارت‌های آموزشی و نوشتنی بسیار مهمی است که نیاز به پردازش‌های متعدد ذهنی دارد. نقص در هر بخش یا فرایند می‌تواند منجر به یک خطای نوشتاری شود، شناسایی خطاهای شایع می-تواند به فهم بهتر علل این خطاها و ارائه‌ی را هکارهای موثر برای حذف یا تعدیل آن‌ها در کودکان ابتدایی کمک شایانی کند. موضوع این پژوهش درمان مشکل دیکته نویسی دانش‌آموزی به نام ریحانه است که در پایه‌ی ششم مشغول به تحصیل می‌باشد. با بررسی دلایل و علائم اختلال دیکته نویسی در دانش‌آموز مشخص گردید که اختلال دانش‌آموز ناشی از نارسانویسی، ضعف در حساسیت شنیداری، ضعف در دقت، اشکال در تمییز دیداری و مشکلات مربوط به آموزش می‌باشد بطوریکه دانش‌آموز در پایه‌ی اول تکرار پایه داشته است. راه حل‌هایی چون استفاده از کارت‌های الفبا، آموزش نقطه و دندانه و هم‌خانواده، هجی کردن، جمله‌سازی، تکمیل کلمات ناقص، املای کامل‌کردنی و آزمون‌های فراستیگ جهت درمان این اختلالات ارائه گردید که با بکاربستن این راه حل‌ها تأثیر فراوانی در اختلال دیکته‌ی دانش‌آموز رویت شد و کارهای صورت گرفته توانست تا حدود زیادی از تکرار اشتباهات مکرر وی جلوگیری کند. بر این اساس در این پژوهش با استفاده از روش اقدام پژوهی و با مرور متون موجود تلاش گردید با تبیین موضوع اختلالات دیکته نویسی، گام‌های موثری در در جهت بهبود و اعتلای مشکل دیکته نویسی برداشته شود. برای سنجش نوشتن و تشخیص اختلال دیکته-نویسی دانش‌آموز نیز با توجه به اینکه در دوره‌ی ابتدایی از روش‌های اندازه گیری کمی استفاده نمی‌شود، از مشاهده‌ی مستقیم تکالیف کلاسی و منزل استفاده شده است.
کلیدواژه ها
اختلال، دیکته نویسی، دوره‌ی ابتدایی، اقدام پژوهی.
وضعیت: مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است