واکاوی تجارب زیسته و تحلیل ادراک معلمان ابتدایی از تدریس درس هنر: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی
کد مقاله : 1134-HMT-FULL
نویسندگان
علی زارعی *1، مرضیه دهقانی2
1گروه آموزشی روشها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2عضو هیآت علمی گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته و تحلیل ادراک معلمان ابتدایی از تدریس درس هنر در مدارس ابتدایی است. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. میدان پژوهش، معلمان مدارس ابتدایی اسلامشهر و همچنین دانشجو-معلمان شاغل به تحصیل بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی، تعداد 15 نفر از معلمان تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته در پژوهش شرکت داده شدند. به منظور تحلیل داده‌های مصاحبه‌ها از روش هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده شد. روایی و پایایی داده‌ها از طریق چهار معیار بازنگری ناظران و استفاده از نظرهای تکمیلی همکاران، جستجوی شواهد مغایر و تحلیل موارد منفی، مرور دست نوشته‌ها، مقوله‌ها و نتایج از جانب مشارکت کنندگان در پژوهش و مصاحبه‌های مداوم و ارتباط مستمر با اطلاع‌رسان‌ها در طول زمان حاصل شد. یافته‌ها حاکی از آن است که معلمان درک بسیار پائین نسبت به برنامه درسی هنر دارند. همچنین نادیده گرفتن و بی‌اهمیت جلوه دادن برنامه درسی هنر در میان سایر دروس، کمبود منابع مالی تخصیص داده شده، کمبود وقت برنامه درسی برای درس هنر و بی‌انگیزگی معلمان برنامه درسی هنر از دیگر یافته‌های این پژوهش است. بهبود نگرش معلمان نسبت به برنامه درسی هنر با ارائه آموزش‌های مناسب ضمن و حین خدمت، بالا بردن سطح آگاهی والدین نسبت به اهمیت درس هنر، ایجاد بسترهای مناسب برای تبادل تجارب بین معلمان پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه ها
تجارب زیسته، تدریس درس هنر، معلمان ابتدایی، دانشجو-معلمان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی