چگونه توانستم مشکل اختلال خواندن رضا دانش آموز پایه ی چهارم ابتدایی را بهبود بخشم ؟
کد مقاله : 1125-HMT-FULL
نویسندگان
محمدصادق خادم *1، مصطفی رفیعی2
1علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
2علوم تربیتی دانش.اه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
چکیده مقاله
در بسیاری از مدارس دانش آموزانی هستند که با توجه به اینکه در پایه های بالا درس می خوانند اما دچار مشکلاتی از قبیل خواندن می‌باشند. در کارورزی دانش آموزی از کلاس چهارم با نام رضا، مشاهده کردیم که نشانه هایی از اختلال خواندن داشت؛ از جمله : مشکل در تلفظ حروف، سرعت خواندن کم، حواس پرتی ، مشکلات دیداری و شنیداری و... که همان گونه که می دانیم اگر این مشکلات حل نشود می تواند منجر به افت تحصیلی و در نهایت ترک تحصیل دانش آموز شود. به همین منظور با استفاده از پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده رفتار دانش آموز به جمع آوری اطلاعات پرداختیم و پس از تجزیه و تحلیل و علت یابی مسئله یک سری از راهکارها را پیشنهاد دادیم و به اجرای آنها پرداختیم، سپس تغییرات حاصل از رفتار دانش آموز را با رفتار قبل از اجرای راه حل ها مقایسه نمودیم و به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت در کار حاصل شده است. همچنین برای اعتبار بخشی کار خود به مقایسه تحقیق های علمی با نتایج به دست آمده از تحقیق خود پرداخته و از نظر معلم نیز در باره پیشرفت کار استفاده کردیم تا بتوانیم آن را در قالب یک تحقیق علمی به همکاران خود در آموزش و پرورش ارائه دهیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اختلال خواندن قابل درمان است و معلم و والدین در این زمینه نقش مهمی دارند و در قسمت آخر راهکارهای اجرا کرده خود را در قالب پیشنهادات ارائه دادیم.
کلیدواژه ها
اقدام پژوهی ،اختلال خواندن، تحقیق علمی،دانش آموز،راهکارها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر