ارائه الگوی اخلاق حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان ( مطالعه موردی : پردیس نسیبه تهران ) |
کد مقاله : 1124-HMT-FULL |
نویسندگان |
اکرم صفری1، ثنا مبینی کشه *2، فاطمه نجفی2، معصومه حیدری2 1استاد دانشگاه فرهنگیان- تهران 2دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان - تهران |
چکیده مقاله |
با توجه به این که اخلاق ، بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان و رعایت اخلاق آموزشی تضمین کننده ی سلامت فرایند یاددهی - یادگیری است؛ پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی اخلاق حرفهای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان - پردیس نسیبه، به منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی مناسب با رویکرد کیفی انجام یافت.مشارکت کنندگان با شیوه نمونه گیری هدفمند (15 نفر) از بین استادان دانشگاه فرهنگیان - پردیس نسیبه و دانشجو معلمان تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند و از مصاحبه به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد.تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا ( کدگذاری باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت. هم چنین روایی آن در دو مرحله و پایایی از طریق شاخص ثبات مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به نتایج این پژوهش اخلاق حرفه ای دارای ابعاد حرفه ای گرایی (ظرافت های معلمی، ارتباطات سازمانی و ارزش ها و هنجارها)، دانش محتوایی(سواد دانشی، سواد پژوهشی و سواد رسانه ای)و اخلاق ورزی شخصیتی (خودسنجی مطلوب، شایستگی های رفتاری و صلاحیتهای اعتقادی و ارزشی) بود. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفه ای – دانشجو معلم – دانشگاه فرهنگیان – اخلاق ورزی شخصیتی – حرفه ای گرایی . |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |