من معلم به دنیا آمده ام؛ روایت بازتولید شغلی در خانواده معلمان |
کد مقاله : 1123-HMT-FULL |
نویسندگان |
حسین احمدی * گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
بازتولید شغلی را از نظر تئوریک می توان در قالب نظریه های بازتولید اجتماعی بررسی کرد که در سطح کلان به بازتولید طبقاتی، بازتولید اجتماعی، باز تولید فرهنگی و ابعاد دیگری از بازتولید توجه می کنند. معلم شدن را هم میتوان نظیر بخش مهمی از مشاغل دیگر نمودی از بازتولید اجتماعی دانست. در شرایطی که انتخاب شغل بخاطر وضعیت نظام اقتصادی و بیکاری نسبتا چشمگیر سخت تر شده، معلم شدن به عنوان یک مسیر خاص نیازمند توجه ویژه ای است. از یک جهت این مسیر از طریق دانشگاه فرهنگیان مسیر نسبتا مطمئنی برای جوانان نسبتا سرآمد برای اشتغال است و از طرف دیگر همین مسیر ممکن است خط پایانی بر آرزوهای برخی از جوانان در رسیدن به موقعیت های خوب اقتصادی باشد. در زمینه ورود به معلمی عوامل متعددی موثر هستند که یکی از عوامل مذکور موقعیت خانوادگی بویژه موقعیت شغلی والدین است. بخش مهمی از ورودی های دانشگاه فرهنگیان را فرزندان خانواده هایی تشکیل میدهند که حداقل عضوی از خانواده معلم هستند و حداقل بخشی باور دارند معلمی در خانواده آنها شغلی موروثی است. دانشجویان مورد مطالعه این تحقیق از بین دانشجویان پردیس شهید بهشتی زنجان که حداقل یکی از اعضای درجه یک خانواده (پدر، مادر، برادر، خواهر) فرهنگی بوده اند انتخاب شده و روایت آنها مورد تحلیل مضمونی قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان میدهد دانشجویان مذکور تحت تاثیر تجربیات دوره کودکی، احترام عمومی به معلمان، شیوه زندگی والدین، احساس مسئولیت والدین، تشویق های والدین و خانواده، و انتظارات دیگران در انتخاب شغل معلمی قرار گرفته اند. |
کلیدواژه ها |
انتخاب شغل، موقعیت خانوادگی، تشویق والدین، دانشجو-معلم، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |