آسیب شناسی بین المللیسازی آموزش و برنامه درسی از دیدگاه دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1113-HMT-FULL |
نویسندگان |
سیدمحمدعلی میرجلیلی *، عسکری اصغری گنجی استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
امروزه تغییرات و تحولات بینالمللی، حرکت دانشگاه فرهنگیان به سوی بینالمللیسازی را با توجه به فواید آن در پیشبرد اهداف دانشگاه بیش از پیش کرده است. هدف این تحقیق آسیب شناسی بینالمللی سازی آموزش و برنامه درسی از دیدگاه دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان ساری است. این تحقیق کمی از نوع توصیفی بوده، که با بهرهگیری از روش پیمایشی انجام شده است، جامعه آماری این پژوهش شامل 850 نفر از دانشجو معلمان دو پردیس دختران و پسران دانشگاه فرهنگیان ساری در سال 1397 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 264 نفر تعیین گردید، و با بهره گیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده 264 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی و صوری ابزار جمع آوری اطلاعات با استفاده از نظر 3 نفر از اساتید علوم تربیتی و 3 نفر از متخصصان حوزه بینالمللیسازی تایید شد، و اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/. مورد محاسبه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نرمال سازی دادهها و تی تک نمونهای برای آزمون فرضیات بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد از دیدگاه دانشجویان بینالمللیسازی دانشگاه فرهنگیان ساری در ابعاد ساختار سازمانی، امکانات و منابع و ابعاد فرهنگی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. بنابراین با توجه به ضرورت بینالمللیسازی دانشگاه فرهنگیان و اهمیت آن در پیشرفت این دانشگاه در فضای ملی و رقابتهای بین المللی، مسئولین دانشگاه فرهنگیان اقدامات لازم را با تاکید بر ابعاد ساختار سازمانی، امکانات و منابع و فرهنگ اتخاذ نمایند. |
کلیدواژه ها |
بینالمللیسازی، آموزش، برنامه درسی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |