تربیت شهروند فعال وراههای تقویت مدارای اجتماعی دانش آموزان ومعلمان با رویکرد |
کد مقاله : 1111-HMT-FULL |
نویسندگان |
سیدمنصور امامی میبدی * استادیار وعضوهیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان(پردیس شهیدان پاکنژاد یزد) |
چکیده مقاله |
خانواده و جامعه ومعلم بر شخصیت دانش آموزان بسیار مؤثر اند. تربیت در همهی ابعاد اعتقادی، عبادی ، سیاسی ، اجتماعی و اخلاقی با توجه به ابعاد وجودی انسان کار ساده ای نیست.با توجه به اهمیت معلم ودانش آموز و جایگاه مدرسه به عنوان یک نظام اجتماعی و نقش آن در تربیت و مدارای اجتماعی دانش آموزان، در این پژوهش تلاش شده راهکارهایی برای دستیابی به این مدارا ارائه شود، بنابراین با استفاده از روش تحقیق توصیفی با تکیه بر مبانی نظری به تحلیل و سپس نتیجه گیری پرداخته و در پایان راهکارهایی برای جلوگیری از آسیبهای مدارای اجتماعی ارائه شده است. این پژوهش نشان میدهد که معلم، خانواده، برنامه درسی و گروه دوستان و هم کلاسی ها در مدارای اجتماعی ،اخلاقی و عبادی نقش دارند. عدم رعایت اصول تربیتی، ناکارآمدی محتوای کتب درسی، تعارض میان آنچه در مدرسه به دانش آموز آموزش داده میشود با آنچه از خانواده و محیط کسب کرده، عدم هماهنگی میان کادر مدرسه و رفتارهای ضد ارزشی گروه دوستان و همکلاسی ها و محیط از جمله عواملی هستند که موجب آسیب به مدارای اجتماعی دانش آموزان بامعلمان خواهد شد. |
کلیدواژه ها |
مدارا ،تربیت اجتماعی ،معلم، دانش آموزان، حقوق شهروندی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |