شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان بجنورد با استفاده از تکنیک AHP |
کد مقاله : 1110-HMT-FULL |
نویسندگان |
معصومه محمدآبادی *1، براتعلی منفردی راز2 1دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی،گروه علوم تربیتی،پردیس امام محمد باقر(ع) 2استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی ،بجنورد |
چکیده مقاله |
آموزش وپرورش یکی از مهم ترین عوامل توسعه کشورهاست .در این میان معلمان نیز زمینه ساز تحول در نظام آموزش وپرورش هستند. اصلاح نظام آموزشی، متضمن اصلاح اساسی در کیفیت و پایگاه حرفه ای معلم است، و لازمه پیشرفت کشور، آموزش و بهسازی معلمان است.پژوهش حاضر با هدف شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد انجام پذیرفت.روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی - پیمایشی است.جامعه آماری شامل معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان بجنورد دراستان خراسان شمالی به تعداد 800 نفر و به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای طبقهای نسبی انتخاب شدند . برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده شده است و نمونه آماری به تعداد 259نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است که پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری IR=0/03 که کمتر از 1/0 بود تایید شد. برای تحلیل داده ها ازتکنیک AHP و نرم افزارهای اکسپرت چویس و اکسل استفاده شده است .از میان معیارهای متفاوت و گوناگون،4 معیار اصلی و 16 معیار فرعی، شناسایی و تعیین شدند. با توجه به پاسخ کارشناسان و نتایج تحلیل سلسله مراتبی بهسازی حرفه ای با درجه وزنی 488/0 در اولویت اول، بهسازی سازمانی با درجه وزنی 229/0 در اولویت دوم، بهسازی آموزشی با درجه وزنی 171/0 در اولویت سوم، بهسازی فردی با درجه وزنی 148/0 در اولویت چهارم اولویت بندی عوامل موثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد قرار گرفتند. |
کلیدواژه ها |
بهسازی، کیفیت تدریس، سازمان یادگیرنده، معلم محور. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |