شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان بجنورد با استفاده از تکنیک AHP
کد مقاله : 1110-HMT-FULL
نویسندگان
معصومه محمدآبادی *1، براتعلی منفردی راز2
1دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی،گروه علوم تربیتی،پردیس امام محمد باقر(ع)
2استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی ،بجنورد
چکیده مقاله
آموزش وپرورش یکی از مهم ترین عوامل توسعه کشورهاست .در این میان معلمان نیز زمینه ساز تحول در نظام آموزش وپرورش هستند. اصلاح نظام آموزشی، متضمن اصلاح اساسی در کیفیت و پایگاه حرفه ای معلم است، و لازمه پیشرفت کشور، آموزش و بهسازی معلمان است.پژوهش حاضر با هدف شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد انجام پذیرفت.روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی ‌- پیمایشی است.جامعه آماری شامل معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان بجنورد دراستان خراسان شمالی به تعداد 800 نفر و به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند . برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده شده است و نمونه آماری به تعداد 259نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است که پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری IR=0/03 که کمتر از 1/0 بود تایید شد. برای تحلیل داده ها ازتکنیک AHP و نرم افزارهای اکسپرت چویس و اکسل استفاده شده است .از میان معیارهای متفاوت و گوناگون،4 معیار اصلی و 16 معیار فرعی، شناسایی و تعیین شدند. با توجه به پاسخ کارشناسان و نتایج تحلیل سلسله مراتبی بهسازی حرفه ای با درجه وزنی 488/0 در اولویت اول، بهسازی سازمانی با درجه وزنی 229/0 در اولویت دوم، بهسازی آموزشی با درجه وزنی 171/0 در اولویت سوم، بهسازی فردی با درجه وزنی 148/0 در اولویت چهارم اولویت بندی عوامل موثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد قرار گرفتند.
کلیدواژه ها
بهسازی، کیفیت تدریس، سازمان یادگیرنده، معلم محور.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر