وضعیت موجود تربیت معلم و آسیب شناسی سرفصل های دروس رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی |
کد مقاله : 1108-HMT-FULL (R1) |
نویسندگان |
فرزاد بختیاری مرکیه *1، زینت مشایخ سنگ تجن2 1عضو هیئت علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان مازندران 2مأمور آموزشی - اداری مرکز بنت الهدای آمل |
چکیده مقاله |
مراکز آموزش عالی در پیشبرد اهداف آموزشی- فرهنگی کلان و ملی هر کشوری نقش به سزایی دارند و در این میان، نقش مراکز تربیت معلم در مقایسه با دیگر دانشگاه ها و مؤسسات، ویژه است؛ زیرا تربیت درست معلم، تربیت درست جامعه را به دنبال دارد. در فرایند تربیت معلم متناسب با جامعه و دغدغه های امروز، مؤلفه های متعددی دخیلند که یکی از تأثیرگذارترین آن ها در راستای تدریس مطلوب و پرورش معلم پژوهنده و پویا، محتوای دروس و سرفصل هاست. با این نگاه، هدف اصلی ما در این مقاله بررسی منتقدانه کم و کیف سرفصل های فعلی دروس رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی با روش توصیفی - تحلیلی بوده است. میزان پیوند اهداف تبیین شدۀ دانشگاه فرهنگیان با سرفصل های دروس و نیز نحوۀ ارائه واحدهای مختلف نظری، عملی، کارگاهی و کارورزی از جملۀ مسایلی است که در کنار هدف اصلی به آن پرداخته ایم. شباهت و همپوشانی برخی از واحدها و سرفصلها، تجمیع دو یا چند اثر ادبی مشهور در قالب یک درس دو واحدی و در نتیجه فروکاستن از کمیت و کیفیت واحدهای تخصصی موضوعی، شمار زیاد آثار و منابع اصلی معرفیشده، متفاوت بودن ساز وکار ارزشیابی درس های با ماهیت مشابه، مرتبط نبودن درسهای موسوم به «تربیتی- موضوعی» با واحدهای تخصصی، جزء کاستی های قابل توجهی است که مطالعۀ حاضر به عنوان نتیجه بدان دست یافته است؛ چیزی که ضرورت بازنگری سرفصل های این رشته را اجتناب ناپذیر می سازد. |
کلیدواژه ها |
تربیت معلم، آسیب شناسی سرفصل ها، آموزش زبان و ادبیات فارسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |