واکاوی مولفه های شادکامی دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1106-HMT-FULL |
نویسندگان |
اکرم صفری *1، سحر صبوری2، زهره بهادری راد3 1استاد دانشگاه فرهنگیان- تهران 2دانشگاه فرهنگیان ،پردیس نسیبه تهران 3دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران |
چکیده مقاله |
شادکامی به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای انسان مطرح است، بررسی مولفه های شادکامی دانشجو معلمان در برآوردن نیازهای آنان جهت رسیدن به رضایتمندی تحصیلی و فردی و در نتیجه بهبود عملکرد آن ها امری ضروری است. با این توصیف هدف این پژوهش تعیین مولفه های شادکامی و عوامل تهدید کننده ی آن برای دانشجویان دختر پردیس نسیبه ی تهران بود و از روش پژوهش توصیفی پیمایشی استفاده شد که مشارکت کنندگان این پژوهش از دانشجو معلمان پردیس نسیبه به تعداد ۱۵نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع نظری مشارکت داده شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه ی نیمه ساختار یافته بود. روایی این پژوهش در دو بخش طراحی سوالات مصاحبه و کدگذاری داده های جمع آوری شده با نظر اساتید اشکالات ظاهری و ساختاری آن برطرف شد و پایایی آن نیز با استفاده از شاخص تکرار پذیری مورد دگرگونی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق کدگذاری و تحلیل محتوا انجام پذیرفت که تعداد ۱۰۰کد باز ،۷کد محوری و۱کدانتخابی مشخص گردید. نتایج حاکی از مولفه های تهدیدکننده و تعیین کننده ی شادکامی دانشجومعلمان شامل ضعف مدیریت در بخش بروکراسی، ضعف در بهره وری از اخلاق حرفه ای و راهکارهای مفید پیشنهادی دانشجویان بود. |
کلیدواژه ها |
دانشجو، شادکامی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |