واکاوی مولفه های شادکامی دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1106-HMT-FULL
نویسندگان
اکرم صفری *1، سحر صبوری2، زهره بهادری راد3
1استاد دانشگاه فرهنگیان- تهران
2دانشگاه فرهنگیان ،پردیس نسیبه تهران
3دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران
چکیده مقاله
شادکامی به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای انسان مطرح است، بررسی مولفه های شادکامی دانشجو معلمان در برآوردن نیازهای آنان جهت رسیدن به رضایتمندی تحصیلی و فردی و در نتیجه بهبود عملکرد آن ها امری ضروری است. با این توصیف هدف این پژوهش تعیین مولفه های شادکامی و عوامل تهدید کننده ی آن برای دانشجویان دختر پردیس نسیبه ی تهران بود و از روش پژوهش توصیفی پیمایشی استفاده شد که مشارکت کنندگان این پژوهش از دانشجو معلمان پردیس نسیبه به تعداد ۱۵نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع نظری مشارکت داده شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه ی نیمه ساختار یافته بود. روایی این پژوهش در دو بخش طراحی سوالات مصاحبه و کدگذاری داده های جمع آوری شده با نظر اساتید اشکالات ظاهری و ساختاری آن برطرف شد و پایایی آن نیز با استفاده از شاخص تکرار پذیری مورد دگرگونی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق کدگذاری و تحلیل محتوا انجام پذیرفت که تعداد ۱۰۰کد باز ،۷کد محوری و۱کدانتخابی مشخص گردید. نتایج حاکی از مولفه های تهدیدکننده و تعیین کننده ی شادکامی دانشجومعلمان شامل ضعف مدیریت در بخش بروکراسی، ضعف در بهره وری از اخلاق حرفه ای و راهکارهای مفید پیشنهادی دانشجویان بود.
کلیدواژه ها
دانشجو، شادکامی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی